fredag 26. desember 2008

O, jul med med din leseglede...

Hva hadde julaften vært uten harde pakker under juletreet?


To bøker som jeg ønsket meg var to av Kurt Aust sine historiske kriminalromaner om Petter Hortten. Han er Thomas af Boueberg sin assistent, professor ved universitet i København. Serien starter på slutten av 1600 tallet og fortsetter utover 1700 tallet. Jeg har lest de to første bøkene og ser frem til å lese Hjemsøkt og Kongefrykt. Han skriver lett om en tid om en spennende tid i norsk (og dansk) historie.

Tidligere i høst satt jeg på et (data)kurs, kjedet meg og leste anmeldelser på Dagbladet i stedet for å gjøre det jeg skulle... hm. Det var første gangen jeg leste om Vidar Sundstøl sine nye roman Drømmenes land. Jeg tror ikke den fikk strålende gode anmeldelser. Jeg husker at jeg ville lese den mest fordi den jeg fikk inntrykk av at den var annerledes. Jeg håper den lever opp til mitt første inntrykk!

Kanskje er det noe spesielt med de bøkene man får, som man ikke har øns nødvendigvis har ønsket seg, men som treffer blink? Av mine svigermødre fikk jeg John le Carré sin siste roman Marionetten. Handlingen foregår etter 11.september slik som den nye generasjonen av spenning - og spionromaner ofte gjør. Gleder meg...

Jeg har lenge sagt jeg skulle lese mer av Hamsun. Med Markens grøde, Landstrykerne og På gjengrodde stier samlet i ett så er det bare å sette seg ned og lese.

Fra min søster og svoger så er det alltid noen gode funn under juletreet. Det var det også i år. For to år siden fikk jeg Betty Smith sine fantastiske roman A Tree Grows in Brooklyn, om en ung jentes, Francie, oppvekst i Brooklyn på begynnelsen av 1900-tallet. En utrolig sår, men også morsom historie. I år fikk jeg boken Joy in the morning av samme forfatter. Her er hovedpersonen eldre enn Francie. Annie er ung kvinne, gift med en student, men må selv må utsette sine studier for når de får barn. Jeg gleder meg til å lese denne boken som har USA i 1920-årene som bakgrunn. Jeg har alltid vært interessert i 20-årene.... politikk og kultur, musikk og ikke minst moter....

En forfatter jeg ikke har hørt om før, men hvis debutroman lå under juletreet er Reina James. This Time of Dying er en roman om spanskesyken og hva skjer med mennesker når døden omringer dem. Ut fra et søk har den fått gode anmeldelser og det skal bli interessant lesning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.