fredag 13. mars 2009

What I Loved av Siri Hustvedt

What I loved eller Det jeg elsket på norsk er Siri Hustvedt tredje roman. Ei bok jeg egentlig ikke var interessert i å lese, men jeg fikk en utgave fra en kollega. Litt motvillig leste jeg baksiden og før jeg visste ordet av det var jeg i gang med lesingen. Jeg leste en engelsk utgave, men her er et utdrag av den norske omtalen:
Romanen handler om to familier som møter sorgen, og om hvordan de lever seg gjennom den. De to familiene er kunstnere og intellektuelle, og vi følger dem gjennom mer enn 20 år i New Yorks Soho, der de bor i samme hus i hver sin etasje. Begge parene får en sønn. De to guttene er alltid sammen. Så faller alt i grus.
Det skjer ikke så mye i denne roman. Selv de store hendelsene i livet som fødsler, kjærlighet og død, som forøvrig blir beskrevet på en sakte og nøktern måte, er ikke de som har hovedfokuset. Det handler mer om hva som skjer med oss mennesker når vi blir berørt av tap. Da jeg la fra meg boken tenkte jeg at dette var vakkert skrevet om familieliv. Om sorg. Om kjærlighet og tap, om kunst. Boken er veldig godt skrevet,er intens og er drivende. Jeg hadde hele tiden lyst til å lese mer og mer, og når jeg var ferdig med siste side ville jeg ha mer. Dette er ikke en roman om at alt blir bra til slutt, det er en roman om hva vi mennesker av og til må leve med.

Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.