mandag 14. november 2011

pst! denne omtalen handler om bok nummer to i en serie, har du tenkt å starte med nummer en bør du egentlig styre unna pst!

Det starter heftig. Faktisk så heftig at jeg nesten var redd for at de ved siden av meg på flyet mellom Trondheim og Oslo skulle skjønne hva jeg egentlig leste. Jeg trodde jeg skulle lese urban-fantasy-chick-lit, men i stedet var jeg fanget i en uendelig kamp for å komme seg til sengs.

Så, mens jeg sitter og vurderer om jeg skal ta farvel med Jane True, så skjer det noe. Under en romantisk tur i parken, blir Jane og hennes elsker, vampyren og etterforskeren Rye, forsøkt drept.

Og derfra og utover så ble det nesten bare spennende. Og litt irriterende, men mer om det senere.

Jane True er tilbake i småbyen Rockabill etter sine eventyr Tempest Rising. Kjæresten Rye vil helst at hun skal flytte til Boston og bo sammen med han. Jane er bundet til Rockabill og sin syke far og utsetter spørsmålet om å bo sammen med Rye.

Mannen som angrep Jane og Rye er Conleth og  i likhet med Jane er også han Hafling. Halvt menneske og halvt overnaturlig vesen, uten kontroll på de kreftene han besitter. Besatt av Jane og på jakt etter alle som har jobbet på det laboratoriet hvor han vokste opp.

Tracking the Tempest er en bok som lover godt om de videre bøkene i serien om Jane True. Vi blir bedre kjent med de vi møtte i den første boken og vi begynner også å ane konturene av hva som skjer videre. Forfatteren Nicole Peer er også ganske god på å forlate oss på siste side med nysgjerrigheten i behold.

Som underholdning er dette en god serie, det eneste minuset som tidvis tar mye plass er Jane sitt libido (hennes ordvalg, ikke mitt). Spesielt siden det ikke trenger å ta mye plass fordi alle historiene i romanen klarer seg godt uten. Men frykt ikke, nå legger forfatteren opp til at det nok naturlig kan bli mer kosing i de neste bøkene...
-----
Og boka? Kjøpt selv på Outland i Trondheim.
-----

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.