tirsdag 25. mai 2010

Comtesser og sjørøvere!

Sist jeg var på biblioteket fikk jeg det for meg at jeg skulle plukke to forskjellige bøker fra barne- og ungdomshyllene. Valgene skulle være tilfeldig - her var det ikke lov å velge schlägere fra egen ungdom (jeg vurderte flere ganger å ta med meg noen av Maria Gripe sin bøker). Det har ført til lesing av to vidt forskjellige, men fine bøker i pinsehelgen.


Fille fra Eventyrland av Sindre Mekjan
Fille er sjørøver, 12 år og bor i Eventyrland. Du vet det landet hvor sjørøvere, prinsesser, steinaldermennesker og mange flere bor. Fille bor sammen med sine foreldre, sjørøverne Krok og Smagda og broren sin Lino. I det siste har det vært få besøkende i den delen av Eventyrland som de bor i, Sjørøverland, og inspektøren vil stenge denne delen. De har bygd noe nytt i Eventyrland, en ny attraksjon som skal ta pusten fra alle besøkende. Det blir opp til Fille å ta de riktige valgene.

Dette er en bok med mange symboliske historier, hvor barn skal kunne relatere det som skjer i boken til den virkelige verden. Personlig er jeg ikke alltid helt begeistret for denne typer bøker, men det fungerer faktisk til en viss grad her, selv om det kanskje blir litt mye bilder på følelser og hendelser (det er kanskje slik i barnebøker?). Dessuten synes jeg ideen med Eventyrland var fin - og boken hadde flere overraskende vendinger.

Comtesse Juliane Sophie av Liz Bente L. Dæhli
I 1766 kom den ni år gamle comtessen Juliane Sophie til Larvik for å bo hos sin far, danske grev Christian Conrad Danneskiold Laurvig. Faren er forvist til Larvik av den danske kongen og når moren dør må Juliane Sophie reise Norge for å bo der. Med bakgrunn i denne historiske hendelsen har forfatteren skrevet en roman om comtessen sitt opphold i Larvik.

Først må jeg si at jeg var veldig skeptisk til denne boken, da den var utgitt på et lite lokalt forlag og tydeligvis skrevet for å få fortalt litt lokal historie. Men jeg trengte ikke å bekymre meg. Hadde jeg lest denne som ungdom ville jeg ha likt den utrolig godt, selv om jeg tror at det ville vært min historieinteresse som hadde gjort sitt til at jeg kom meg gjennom boken. Handlingen er til tider tynn, det som redder handlingen er historien om gjenferdet på Herregården i Larvik. Forfatteren klarer derimot å gi et levende bilde av livet under comtessens sitt opphold i Larvik og har også klart å skrive inn det jeg antar er lokale rariterer i boken uten at det blir for tydelig.

Jeg likte boken veldig godt og gir også honnør for at den blant annet inneholder detaljerte for- og etterord og ordforklaringer. I tillegg så har jeg nå også innsett at Larvik har flere historiske severdigheter som bare må sees!

1 kommentar:

  1. Jeg er jo fra Larvik og kjenner Liz Bente, så jeg burde jo selvsagt ha lest om Comtessen. Det har jeg ikke, men jeg kan hvertfall bekrefte at en omvisning på Herregården er en god lokalhistorisk opplevelse!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.