lørdag 24. april 2010

Ujevn novellesamling: Kvelningsfornemmelser

Hun sitter ytterst på skinnsofaen og ser seg rundt i stuen, husker budet fra Ethan Interiors som skiftet lampeskjermen her forleden. "De har et ordentlig fint hus, ma'am," hadde han sagt, med det rare, amerikanske smilet som betydde at han trodde han også kunne få noe slikt en gang. Det er en av tingene hun er blitt glad i ved Amerika; overfloden av fornuftstridig håp.

Nkem er gift med Obiora, en av flere nigerianske menn som velger å la konene leve i USA, mens de selv tjener store penger i hjemlandet. For Nkem skulle det ikke være slik, men etter hvert som pengene renner inn så minsker mannens fravær i USA. En dag får Nkem vite at mannens elskerinne har flyttet inn i huset deres i Lagos.

Etterligning er en av 12 noveller i samlingen Kvelningsfornemmelser. Nigerianske Chimamanda Ngozi Adichie er mest kjent for sin roman En halv gul sol. Debutboken het Dyprød hibiskus og den skrev jeg om her på bloggen for litt siden.

I Kvelningsfornemmelser har Adichie delvis forflyttet seg fra Nigeria til USA. De novellene som gjorde størst inntrykk er de om nigerianske jenter som havner i USA, som Nkem i Etterligning. Adichie sine observasjoner av mennesker og relasjoner er skarpe, samtidig som hun har et språk som maler mer enn beskriver. Med det mener jeg at noe av det beste i novellene er der hun går inn og gjør en "tverrsnittstudie" av en hendelse, eller en tilstand. Som et maleri. Før hun forlater personene igjen.

Ikke alle novellene er like gode. Noen er litt kjedelige - andre historier fungerer ikke som noveller. Jeg har nesten følelsen av det blir litt mye. Ujevnt, ja, men samtidig så er samlingen leseverdig.

1 kommentar:

  1. Flott bokanmeldelse :-)
    Har flere ganger lurt på om jeg skulle ta denne boka med hjem fra biblioteket, men så har den no blitt igjen i hylla... kanskje jeg må plukke den med meg neste gang jeg skal ha lesestoff

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.