søndag 22. februar 2009

Stjernetasten av Benoîte Groult

Når du er klar, Alice, skal jeg være der. Gi meg et tegn ved å trykke på stjernetasten.
Stjernetasten kom ut på fransk i 2006 (norsk i 2008) og er skrevet av den franske feminisiten Benoîte Groult. Det norske forlaget, Arneberg, kaller boken en allegorisk beretning. Den handler om historien til en familie, fortalt av dens kvinner. I tillegg så møter vi skjebnen, Moire, som alle lever mer eller mindre sammen med uten å vite det.

Boken er egentlig en samling av kortere historier. Noen morsomme, som da Alice skal kjøpe en ny laptop og prøver å forstå hva den består av. Noen ømme og fulle av begjær og kjærlighet, slik som den om Marion og Brian som flukter til den irske landsbygden i ti dager for å være med hverandre. Rundt hverandre.

Boken handler om å bli gammel. Å eldes. Hva skjer når kroppen ikke lenger vil følge hodet?

Boken er reflektert, og det er ikke vanskelig å skjønne at forfatteren har levt et langt liv. Jeg har vanskelig for å tro at den kunne ha vært skrevet av noen på min alder. I tillegg er den satirisk og det blir harselert med unge, kjekke, mannlige selgere og bortskjemte barne- og oldebarn.

Under lesningen så følte jeg stadig at jeg var for ung for denne boken. Samtidig klarte jeg ikke å legge den bort. Bøker som nesten oser av livserfaring og refleksjon finnes det altfor få av.

Anbefales!

1 kommentar:

  1. Jeg måtte inn og lese anmeldelsen din, for valget stod mellom disse to bøkene når jeg hadde bestemt meg for å lese noe av Groult. Skal ikke se bort ifra at jeg må sette Stjernetasten på leselista mi etterhvert også.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.