tirsdag 1. mars 2011

3 x Hurra for Tiller: Innsirkling

David har mistet hukommelsen. Hvem er han? For å hjelpe han finne tilbake til sin identitet settes det inn en annonse, hvor man oppfordrer de som kjenner han til å ta kontakt.

Tre personer skriver brev til David. Gjennom disse brevene blir vi kjent med Jon, Arvid og Silje - og den David som de kjente. For hvem er vi egentlig, og hvem bestemmer hvem vi er?

Jon er kompisen fra videregående. Et nært vennskap hadde de, med store planer om å komme seg vekk, slik man ofte har når man vokser opp på små steder.  Nå har Jon har sine egne problemer, han har forlatt bandet sitt og dratt hjem til sin mor. 

En gang hadde vært tre. Jon, David og Silje. Så ble de to. I dag er Silje gift med Egil, men er frustrert og lei. Om det er av seg selv eller de rundt seg vet hun ikke. Hverdagslivet med mann og barn skaper utfordringer nok. 

Davids stefar Arvid ligger for døden. Etter et opphold på sykehuset skal han hjem og vente på å dø. En ensom mann, med god tid til å tenke.
 
Innsirkling består av brevene til David samt tekster hvor vi møter de tre personene i nå-tid. Den er inndelt i tre deler, og vi møter først Jon, så Arvid for å så avslutte med Silje. Det er genialt fra a til å. 

Det er lenge siden jeg har lest en roman som rommer så mye. Det er ikke bare temaet, som jeg oppfatter er identitet, men det er også måten håndverket er utført på. 

Karakterene er personer som har slik en dybde at jeg føler jeg er tilstede. Dialogene er realistiske, troverdige og gjenspeiler relasjonene i forholdene til de som snakker. Beskrivelsene er fabelaktige, fabelaktig skrevet mener jeg, for det som beskrives er ofte klamt og traurig. Jeg er tilstede på verandaen hos Jon og moren, hvor de drikker kaffe i den klamme, varme sommervarmen. Jeg kjenner lukta av kaffe når de forsyner seg fra kaffekannen. Jeg er der. Jeg er på kjøkkenet hos Silje og Egil når Silje innbiller Egil at de skal ha vaffler til middag, jeg kjenner den ekle stemningen i lufta. 

David er med, hele veien, men kjent med han det blir vi ikke. Vi blir kjent med Jons David, med Siljes David og Arvids David. Og Silje, Jon og Arvid. Deres forståelse av hvem de er, hvem de hadde vært hvordan de skulle bli og hvordan de ble, og ikke minst hvordan de ble oppfattet. Deres livsløgner, de andres livsløgner.

For hvem bestemmer hvem jeg er, du eller jeg?

Innsirkling er romankunst på sitt beste. 3 x Hurra for Tiller!

Nå bare gleder jeg meg til å starte på Innsirkling 2. Om den er bare halvparten så god som denne så går den de andre nominerte (som jeg har lest) til Nordisk Råds Litteraturpris en høy gang. Til og med Grimsrud. 10. mars får du svaret.  

----
Og boka? Jeg hadde egentlig ikke tenkt å lese Innsirkling, hverken den første eller Innsirkling 2 i forbindelse med den nordiske samlesningen. Men to ting skjedde. Det første var at min kjære byttet til seg denne boken i forbindelse en julegavebok han hadde fra før av. Helt uten min innblanding og da var boke plutselig i hus. Det andre var at jeg leste et intervju med Tiller i Klassekampen for et par lørdager siden og jeg likte det jeg leste.
----

5 kommentarer:

  1. Jeg har/hadde egentlig ikke tenkt å lese disse bøkene. Det var noe med dem som ikke fanget meg. Men nå har jeg lest så mange positive innlegg om dem at jeg tror jammen det blir til at jeg leser dem likevel :-) (Når jeg bare kommer meg gjennom den megahaugen som jeg allerede har tenkt å lese) :-)

    SvarSlett
  2. Jepp, Tiller ruler! :)
    Gled deg til nr 2!

    SvarSlett
  3. Ja, jeg gleder meg til nummer 2 (den ligger i bokhylla og venter på meg)!

    SvarSlett
  4. Jeg gleder meg også til nummer 2, kanskje den dukker opp i postkassa mi i dag. Er også litt spent, kanskje jeg synes at det blir for mye dysfunksjonelle relasjoner og for repetativt? Vi får se.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.