lørdag 4. april 2009

Mr. Darcy, I pressume...

Mr. Darcy's Diary... Her er historien fra Fitzwilliam sin side...

Underholdende tenkte jeg og kjøpte Maya Slaters Mr. Darcy's Diary på loppis i forrige uke. Fin underholdning tenkte jeg på strekningen Oslo S - Lillehammer - Oslo S denne uken. Og pakket boken ned i vesken.

Dagboken starter når Mr. Darcy er på Netherfield hos sin gode venn Charles Bingley og hans søstre. Og fortsetter til han og Elizabeth skal snarte gifte seg. Innimellom får vi da et godt innblikk i livet til datidens gentlemen... de går på horehus, holder tjenestepiken unna så lenge Elizabeth pleier sin syke søster på Netherfield... Forfatteren har valgt å være realistisk, og det synes jeg forsåvidt er et greit utgangspunkt. Men hun prøver for hardt å sette seg inn i rollen som Mr. Darcy (og som mann) og boken faller derfor fort igjennom.

Problemet er at jeg ikke finner boken underholdende, den er rett og slett litt treig. Jeg trodde det ville være en bok jeg kunne humre og le litt av. En bok der jeg ville kose meg med hvordan forfatteren har brukt fantasien til å fylle en del hull. Jeg vet jo godt hvordan det ender og her forskjellen på det å lese en god bok og en dårlig bok. Jeg kan lese Pride and Prejudice og kose meg Austens språk, selv om jeg vet hva som skjer på neste side. Men når du allerede vet hva som skjer i en dårlig bok...

Alle har en Mr. Darcy i hodet, kanskje litt visualisert av Firth for noen, men likefult en Mr. Darcy. Jeg tror jeg holder meg til originalen fremover og ved behov fyller jeg ut hullene i historien selv.

Piss. Ville ei jeg kjenner ha sagt. Roger that!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.