onsdag 2. desember 2009

Mørkeboka av Sigbjørn Mostue

I går skrev Binka om Mørkeboka, i morgen er det Aud som blogger om boka, men i dag, i dag er det min tur. Jeg er nok en gang med på Cappelen Damms bokbloggturné, denne gangen er det 14 bloggere som skriver om Mørkeboka.

Kan det finnes nisser, troll og huldrer i virkeligheten? Fire personer har på hver sin kant fått stifte bekjentskap med noen fra "den andre siden": Og deres historie vil få leseren til å lete i tekst og nett. Noe urovekkende er i ferd med å skje - hendelser som også kaster nytt lys over historiske personer som Peter Chr. Asbjørnsen, Henrik Ibsen og Margrethe Munthe. Les boken, løs gåten - og redd verden!

Sigurd Mostue sin fantasytrilogi Alvetegnet har gjort stor suksess. Mørkeboka tar utgangspunkt i dette universet, men kan godt leses uavhengig av trilogien.

Mørkeboka er ingen tradisjonell roman. Den er en samling av dagboksnotater, opptak av pasientsamtaler på en psykiatrisk klinikk, brev, kopi av chatter og blogginnlegg.  Men la oss starte med begynnelsen, det er ofte enklest slik. I forordet får vi høre om hvordan forfatteren har fått en kopi av alle disse dokumentene og elektroniske sporene. For meg er det bare en ting som skurrer, og det er at de er stemplet CTSA - Cosmic Top Secret Atomal. Bruker de engelsk i norske departement, etater og andre ymse tjenester?

Ved hjelp av dette innholdet og flere leser nettsider vi om hvordan mennesker begynner å se at det er mer mellom himmel og jord enn det vi i utgangspunktet antas. Med bakgrunn i våre norske fortellertradisjoner som Asbjørnsen blir vi introdusert for en verden der menneskene er kontrollert av troll og som er med på å forklare hvorfor vi gjør som vi gjør.

Ideen er god og de forskjellige delene er godt skrevet. Vi "hører" de forskjellige stemmene til de som snakker, så forfatteren har klart å variere språket veldig bra. Jeg liker veldig godt det at de bruker norsk litteratur som bakgrunnsteppe. Men, og det er et stort men for meg. Jeg føler at denne samlingen av dokumenter putter alt i hendene på meg, jeg hadde nok likt den bedre om denne hadde vært i romanform. Jeg liker å komme på spørsmålene selv...

7 kommentarer:

  1. Oj oj, dette minner meg på at jeg må lese. Skal publisere den 15. Litt skeptisk, litt forventningsfull.

    SvarSlett
  2. Jeg synes det var skuffende å lese denne etter å ha lest triologien om Alvetegnet... :-( (Ellers kan du jo lese anmeldelsen min på bloggen min...)

    SvarSlett
  3. hva er passordet på siste oppgave?

    SvarSlett
  4. har disse bokstavene: AHVE mangler dette spørsmålet: hva heter fjellpartiet hvor asbjørnsen gikk over plisssss hjelp meg

    SvarSlett
  5. kan noen sende meg linken til denne videoen som liksom skal være ekte?!? send den til min msn. DANIELMANN.COM@HOTMAIL.COM please, har lett etter den lenge nå

    SvarSlett
  6. Kan noen sende meg linken til videoen som liksom skal være ekte? Send til gmailen min; mariedewill@gmail.com

    SvarSlett
  7. Hva er passordet på siste oppgave?

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.