fredag 2. oktober 2009

Pinocchio

Nathionalteatret har i høst satt opp Pinocchio som familieforestilling. Jeg kommer nok ikke til å se den, men jeg ble litt nysgjerrig da jeg leste om den. Hvordan var nå igjen denne historien om Pinocchio?

Pinocchio er tredukken som så gjerne vil fortjene å bli til en levende menneskegutt. Men han er både ubetenksom og ulydig og kommer alltid opp i underlige og farlige eventyr, selv om det han egentlig vil er å være snill og lydig, gå på skolen og arbeide flittig.Faren hans, den snille Geppetto, feller mang en tåre over "sønnen" sin, men han vet godt at selv om Pinocchio er uskikkelig, så er han også både modig og varmhjertet. Og da går det gjerne bra -; til slutt! 

Gyldendal gav i 2002 ut historien om Pinocchio av Carlo Collodi i serien Les for meg. Collodi som var italiensk skrev opprinnelig historien for et blad, senere har den blitt publisert som en barnebok under tittelen Le avventure di Pinocchio. Historien om tredukken Pinocchio har også blitt filmatisert flere ganger, Disney har blant annet laget sin egen versjon av historien. Her er traileren fra Disney sin originalversjon fra 1940:



Historien, i boka jeg leste altså, var mye mer kompleks enn jeg husket. Det var ikke mangel på farer som møtte Pinocchio. Moralen i boka kommer ganske god fremt, men den er innbakt i historien på  en sjarmerende måte. Og ikke minst, etter å ha lest ferdig boken fikk jeg veldig lyst til et gjensyn med Disneyversjonen ovenfor! 

(Omtalen i kursiv hentet fra Gyldendal sin beskrivelse av boken)

1 kommentar:

  1. Vi har billetter til forestillingen på Nationalteateret en lørdag i desember. Jeg gleder meg. Har egentlig aldri hatt et veldig forhold til Pinokkio (Pinocchio?), likte blant annet ikke Disney filmen da jeg var liten. Men det er sikkert over 20 år sida jeg så den.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.