mandag 27. juni 2011

Dronning av England av Jørn H. Sværen

Kan man like noe man ikke helt forstår?

Jeg liker debuten til Jørn H. Sværen. Boka heter Dronning av England er en samling av tekster og bilder. Brev, dikt, fakta. Bilder, maleri, utsnitt av bøker.

[...h]vis jeg må velge, så velger jeg verbet å være. Og presens. Dette er presens. Hvis jeg beskriver et bilde, så skriver jeg i presens. En skognymfe står ved siden av gjeterne. Preteritum er prosa, eller skjønnlitteratur. En skognymfe sto ved siden av gjeterne. Fortidsformen antyder et forløp. Men nåtiden står stille. Jeg foretrekker substantiv fremfor verb, og entall fremfor flertall.

Jeg tror forfatteren prøver å si noe. Jeg skjønner at han prøver å si noe, men jeg tror ikke at jeg forstår hva. Egentlig tenker jeg. Egentlig spiller det ingen rolle. Jeg leser tekstene og jeg leser høyt for han ved siden av meg i senga. 

Jeg ser på bildene. På fotografiene. Jeg synes forlaget er gnien med størrelsen. Jeg ser. Snur på boka og studerer illustrasjonene. Jeg vet ikke alltid hva jeg ser og hva forfatteren vil at jeg skal se. Men jeg liker det jeg ser.
----
Og boka? Lånt på biblioteket. Dette er den sjette boka jeg leser av debutanter i år. Gjennom Bokelskerinnens utfordring har jeg planer om å lese 12 debutanter i 2011. Nå er jeg halvveis!
----

4 kommentarer:

  1. Så godt du ligger an i debutantutfordringen! Jeg har bare lest skarve to hittil. Men jeg skal "kun" lese seks debutanter i år, så jeg satser på at det går. Det ligger an til å bli en travel desember måned, for å si det sånn;-)

    SvarSlett
  2. Ja, denne debutantutfordringen har vært veldig interessant. Jeg har lest bøker jeg nok i utgangspunktet ikke ville ha lest. Og det er gøy å gå utenfor komfortsonen for å si det slik.

    Jeg synes nivået har vært litt varierende - så det var fint med noe som jeg likte veldig godt.

    SvarSlett
  3. "Jeg har lest bøker jeg nok i utgangspunktet ikke ville ha lest."

    Blir veldig glad for at du skriver det, for det var nettopp tanken min med den. Selv har jeg bare lest fire debutantbøker hittil i år, men skal lese flere nå i sommer. Og så kommer det alltid mange spennende debutanter til høsten.

    SvarSlett
  4. De siste gangene har jeg vært inne og kikket på din fabelaktige liste (nysgjerrige lesere anbelaes å ta en titt på den her:
    http://bokelskerinne.blogspot.com/2011/01/liste-over-debutanter-2010-og-2011.html )

    Fremover skal jeg prøve å velge ut romaner (eller andre formater) som jeg ikke har hørt så mye om.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.