tirsdag 30. august 2011

Mister God, This is Anna

Både mennesker og bøker kan komme inn i vårt liv på de mest underlige måter. Noen har alltid vært der, noen er knapt innom før de drar videre, mens andre bare dukker opp. 

Mister God, This is Anna bare dukket opp. Jeg fant den klemt mellom noen andre bøker på en bokmarked. Først ble jeg fasinert av det knallgule omslaget, så tittelen. Så boka ble med meg hjem, ble puttet i bokhylla og der stod den. Til jeg en dag hadde litt ledig tid foran pcen, kom på den gule boka og googlet tittelen.

Et googlesøk kan forklare mye og ved hjelp av dette søket fant jeg ut at Mister God, This is Anna har vært en bestselger i sin tid. Romanen, om man kan kalle den det, handler om 19 år gamle Fynn som i 1940-årene, et sted i London, finner ei lita jente. Anna heter hun, er fire år gammel og blir med hjem til Fynn og hans familie. 

Boka ble videre stående i bokhylla til jeg plukket frem lesestoff til Lesemaratonet. Denne kom med på listen og ble lest under 24-timers lesingen. På under 200 sider og med tegninger tenkte jeg at denne kunne være godt lesestoff til en slik anledning. Der tok jeg feil.

"You have seven sweeties in one hand and nine sweeties in your other hand. How many sweeties have you got altogether?"
"None", said Anna" I ain't got noen in this hand and I ain't got none in this hand, so I ain't got none, and it's wrong to say I have if I ain't".
Brave, brave Miss Haynes tried again.
"I mean pretend, dear, pretend that you have".
Being so instructed, Anna pretended and came out with the triumphant answer. "Fourteen".
"Oh, no, dear" said brave Miss Haynes, "you got sixteen. You see, seven and nine make sixteen".
"I know that" said Anna, "but you said pretend, so I pretended to eat one and I pretended to give one away, so I've got fourteen".

Noen, kanskje en del, mener det finnes bøker som har endret livet deres. Selv om jeg har lest en del bøker, noen har betydd mer for meg så klarer jeg ikke å si at en bok har hatt en veldig stor betydning. De aller fleste bøkene gir meg ikke noe mer enn der og da. Noen er bedre, noen få tenker jeg på år etter at jeg har lest den, men de har ikke endret meg eller mitt livssyn drastisk.

Et googlesøk viser at Mister God, This is Anna er en type bok som folk mener er den vakreste boka de har lest. Ei bok som fikk de til å tenke og fundere. Utgitt på 70-tallet har den nådd mange lesere. Bøker som er populære blir også ofte kritisert, slik er det det også med denne.

It took a little time for all this to sink in, but it was true. We've all got to bear the weight of our won actions. We've all got to be responsible - either now or later. We've got to answer Mister God's questions all by ourselves. 

For meg ble lesingen av Mister God, This is Anna ei hverken eller bok. Jeg mislikte den ikke, samtidig ble jeg ikke helt begeistret. Anna, som bruker gud som sin mentor, er ikke formanende. Hun spør, hun undrer og hun resonnerer. Hun stiller spørsmål som vi tar litt for gitt og kommer med noen ganske fine filosofiske betraktninger.

Historien om Anna er ganske skjønn, hvordan Fynn og hans familie omfavner Anna. Medmenneskene i boka er ganske rause. Selv med en ung pike i hovedrollen blir boka ganske tung og egnet seg ikke til å lese i ett strekk. I tillegg irriterte jeg meg litt innimellom over personifiseringen av gud, men jeg ser jo at det gjør tanken på en gud lettere å håndtere for den som skal fortelle en historie.

Boka vil nå puttes tilbake til bokhylla. Den vil stå der og lyse opp med det gule omslaget. Jeg tror ikke jeg vil lese den igjen. Jeg tror heller ikke at den vil bli lest av noen andre rundt meg. Den vil stå der til en dag jeg bestemmer meg for å sende den videre.
----
Og boka? Kjøpt selv.
----

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.