mandag 25. januar 2010

Miss Pettigrew Lives for a Day

Filmen eller boka?

Miss Pettigrew er en arbeidsløs guvernante. Ved en feil blir hun sendt til Miss LaFosse, en ung og vakker nattklubbsangerinne med en livsstil langt utenfor det som Pettigrew har erfaring med.



Miss Pettigrew Lives for a Day kom ut første gang på 30-tallet og er skrevet av Winifred Watson. Boken foregår over et døgn og kan best beskrives som en romantisk komedie med en bit av Askepott. Boken er sjarmerende, samtidig som beskrivelsene til Watson er vittige så er de også treffende for de to samfunnslag som Pettigrew og LaFosse representerer.

I 2008 kom det en film basert på boken. På engelsk hadde filmen samme navn, men på norsk var filmens navn Forvandling fryder. En litt uheldig tittel spør du meg siden forvandlingen fra bok til filmen ikke var noe særlig i dette tilfellet. Filmen var platt, det hjalp ikke med skuespillere som Frances McDormand og Amy Adams heller. Som en kritiker skrev, filmen var best på det fantastiske art-deco interiøret. 

Les boka med andre ord. Filmen er for spesielt interesserte.

2 kommentarer:

  1. Høres ut som en sjarmerende bok :) Takk for anmeldelsen!

    SvarSlett
  2. Morsomt! Denne boken har jeg stående - ulest - i hyllen. Jeg kjøpte den da jeg var i forlagets egen bokhandel i London (kan anbefales!), og fikk den anbefalt av en av de som jobbet der. Sant å si syns jeg den virket litt "fjasete", og derfor har jeg aldri fått meg til å begynne å lese. Men så skjønner jeg at det kanskje kan være verdt et forsøk :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.