torsdag 29. desember 2011

Colin Dexter: Last Bus to Woodstock

The Last Bus to Woodstock er den første boka i serien om Inspector Morse. Tretten romaner og noen noveller ble det, før forfatteren Colin Dexter sa takk og farvel til Morse. 

Jeg har noen vage minner om TV-serien om Inspector Morse. Eldre mann, krøllete hår,  i sofaen med klassisk musikk (Bach?) i bakgrunnen og et kryssord i hånda. That's it. Hva var det som fikk meg til å bestille alle tretten romanene om Morse før jeg egentlig visste om jeg ville like serien?

Jo, varme anbefalinger fra Line og Labben, jakten etter ett nytt krimprosjekt etter at jeg var ferdig med Erlendur og ikke minst, et lavt pund og The Book Depository. Farlige kombinasjoner med andre ord.

Mitt første møte med Inspector Morse i litterær form var en god leseopplevelse. Som leser føler jeg at Colin Dexter tar sin oppgave (rolle, yrke?) som krimforfatter alvorlig. Her skorter det ikke på et plott som er både spennende og overraskende, samtidig klarer å Dexter formidle dette på en særdeles god måte.

En ung jente blir funnet drept. Den unge jenta ble sist sett sammen med en vennine, men en ingen venner melder seg når nyheten om drapet dukker opp. Morse og hans assistent, den gode Lewis, må derfor bruke deduksjon for å finne en man i rød bil.

Av og til glemte jeg at jeg leste en krim. Jeg glemte mordet og lar meg rive med i språket. Det er ikke nødvendigvis et lett språk, det er setninger som må leses. Jeg mener, man må lese de a til å og ikke hoppe over noe. En liten setning kan inneholde en større historie, og det er en roman hvor man ofte stopper opp og tenker over det som sies kan innebære for historien videre.

Last Bus to Woodstock viser at det å høre på medbloggere er fint. Jeg har fortsatt tolv bøker om Morse i hylla, 2012 står på trappene, kanskje blir det månedens Morse til neste år?
----
Og boka? Kjøpt selv.
----

5 kommentarer:

  1. Månedens Morse kan det være jeg slenger meg på. Jeg har lest åtte av de tretten bøkene, men kun tre av dem har jeg lest nylig. Dermed har jeg ti jeg kan kose meg med i 2012.

    "Last Bus to Woodstock" har jeg både lest og sett, men det var nok i slutten av tenårene. Kanskje jeg skal begynne på begynnelsen, slik som du har gjort. Kjekt at du falt for Morse, du også =)

    Måtte le litt da jeg leste "Akkurat nå leser jeg...". Du kan trøste deg med at dine hundre resterende sider av De Besatte er mindre enn mine 450 resterende sider av Barnaby Rudge. Jeg har gitt opp og planlegger å lese den ferdig første uken i januar. I stedet leser jeg også Death Comes to Pemberley, og er halvveis gjennom min Kindleutgave.

    SvarSlett
  2. Eg har sett svært lite Morse på TV, rett og slett fordi skuespilleren ikkje appellerte til meg. Men kanskje bøkene hadde vore noko? Gler meg til fleire omtaler av Dexter's bøker:-)

    SvarSlett
  3. Jeg liker nok bøkene bedre enn tv-serien. Det kan ha noe med at jeg bare sporadisk så på den og at jeg heller ikke likte Morse-skuespilleren utrolig mye. Men jeg husker jeg likte mysteriene, selv om jeg ikke husker noe eksakt.

    De besatte kan jeg nok bare glemme i år, men den skal leses ferdig. Snart.

    Jeg er spent på hva du synes om Death comes to Pemberly, jeg har litt over 1,5 timer igjen så jeg antar at jeg kanskje blir ferdig i morgen.

    SvarSlett
  4. God beskrivelse av hvordan det er å lese Dexter, jeg kjenner igjen følelsen av at hver setning er viktig. Derfor brukte jeg også unormalt lang tid på boken sammenliknet med andre krimromaner. Men jeg liker måten Dexter skriver på, det er gøy å lese selv om det tar tid.

    Jeg gleder meg til å høre hva dere mener om Death Comes to Pemberley, jeg skal begynne på den så fort jeg er ferdig med Forfengelighetens fyrverkeri.

    Haha til bokkjøp og lavt pund; det er rart hvordan verdensøkonomien gir de merkverdigste ringvirkninger til folks hverdag:-)

    SvarSlett
  5. Death Comes to Pemberley er hørt ferdig og omtale kommer nok i morgen eller på mandag:-)

    Det med lavt pund var nok mest en slags ting som økonomen i meg tok med, for å få et makro-perspektiv på handlingen min. Viktig det i disse finanskrise tider;-)

    Jeg gleder meg masse til å fortsette på Morse utover i 2012. Han er i en klasse for seg når det gjelder krim.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.