mandag 26. oktober 2009

Bedrag av J.J. Salem

Bedrag av J.J. Salem er en bok jeg nok ikke ville ha plukket opp i butikken, men Silke Forlag var så snille å sende meg et eksemplar og det er jeg glad for. Av og til har man rett og slett godt av å gå ut av sin egen verden og inn i et annet miljø, for ikke annet enn å være takknemlig for det man har.

Lisa er den fremgangsrike forfatteren som tilsynelatende har alt: skjønnhet, suksess, et lykkelig ekteskap og en fremstående posisjon i bevegelsen for kvinners rettigheter. Men bak fasaden er hun ulykkelig. Etter en stormende forelskelse står ekteskapet hennes tilbake følelseskaldt og fullt av mørke hemmeligheter. Kellyanne drømmer om å bli skuespiller, men lykkes aldri. Hun lever i fornedrelse som elskerinnen til en rik, gammel gubbe. I ren desperasjon melder hun seg på en realityserie. Billie er pop-ikonet alle snakker om. Turnélivet hennes er legendarisk, med sexorgier, narkotika og skandaler - en tilværelse i fullt kaos.

Boken minner meg om flere forfattere. En slags blanding av Danielle Steel og Bret Easton Ellis. Danielle Steel fordi vi følger tre venniner og Bret Easton Ellis fordi det er name/label-dropping på høyt nivå og røffe beskrivelser. Men romanen er egentlig ganske særegen. Det er ingen sukkersøt roman om vennineforhold som varer evig. Noen av karakterene er nesten ufyselig, noen likte jeg bedre. Og som ordspråket sier - det er ikke gull alt som glitrer. Det er ikke alltid gull det livet som er stjernene lever heller.

Tross ganske klare hint i begynnelsen av boken ante jeg ikke hvor boken vil ende. Forfatteren overrasker hele tiden, noe som gjorde at det var vanskelig å legge den fra seg.

God underholdning av det lettleste slaget!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.