onsdag 10. august 2011

Ritualer av Mo Hayder

Jack Caffrey har flyttet. Ut og vekk fra London, barndomshjemmet og kollegaer. I Bristol jobber han i drapsavsnittet, men han er like fullt den sære og ensomme ulven vi møtte i Fuglemannen og Kuren. Mens tapet og marerittene om den forsvunne broren har forsvunnet, er Caffrey fortsatt like destruktiv i sin omgang med mennesker rundt seg.


I Bristol kommer Caffrey over en hånd, og sammen med politidykkeren Flea kommer de bort i et vepsebol av en etterforskning med forgreininger til mørke ritualer fra Afrika. I tillegg til jobben som politidykker må også Flea jobbe med å komme over dykkerulykken hvor hennes foreldre ble drept. 

Ritualer er første bok i en ny serie med Jack Caffrey og Flea Marley. Egentlig et lite sjakktrekk dette av forfatteren Mo Hayder. Med Caffrey i nye omgivelser og med ny partner har hun tatt med seg det beste fra de to første bøkene og har skrevet videre med det som utgangspunkt.

Hayder sin sterke side er handlingen, plottene rundt mordene. Annerledes - og definivt ikke for de sarte sjeler. Jeg må innrømme at det innimellom blir litt i overkant og holder meg til å lese Hayder på dagtid. Likevel skriver Hayder troverdig og gjør det spennende. Skal du lese Hayder sine bøker er det bare å rydde tid på timeplanen - dette er ikke bøker man legger fra seg. 

God bok!
----
Og boka? Kjøpt selv.
----

3 kommentarer:

  1. Jeg har lest Fuglemannen og Kuren, likte dem godt. Jeg er helt enig med deg i at det ikke er bøker for sarte sjeler, det er en del ganske groteske ting som skjer... men spennende! Høres bra ut at Caffrey har lagt tapet av broren bak seg, for det ble litt for mye av det gode etterhvert.

    God omtale :-)

    SvarSlett
  2. Jeg tror kanskje Mo Hayder blir litt vel mye for meg, jeg er nok en litt for svak sjel.

    SvarSlett
  3. @Siljeblomst: Nå har han funnet noe annet å være "opphengt i" og som jeg ikke helt skjønner, men kanskje når jeg leser Hud så forstår jeg mer.

    @Mari: Av og til er det greit å styre unna når man vet hva man ikke tåler.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.