mandag 9. mai 2011

Ravnene av Vidar Sundstøl

Stopp! Har du tenkt å lese de to første romanene i Minnesota- trilogien bør du stoppe her. Siste roman er nå ute og trådene skal nøstes. Og du vil vel ikke vite slutten før du har begynt?


Endelig er Ravnene ute og vi kan få vite hva som skjer med Lance Hansen og mordmysteriene vi ble introdusert for i Drømmenes land. En ung, norsk turist ble funnet død og Lance finner liket. Under etterforskningen begynner Lance å mistenke sin egen bror Andy. I den altfor korte oppfølgeren De døde, går Lance og broren på jakt sammen. Det blir nærmest en dødsjakt.

I Ravnene har Lance tatt ferie fra jobben som politi hos US Forest Service på ubestemt  tid og flyktet fra livet sitt. Livredd for hva broren kan finne på bestemmer han seg likevel for å dra tilbake. På en brun bar møter han Chrissy, brorens datter. Hun sitter inne med informasjon som er med og bekrefter Lance sin mistanker til broren. 

Parallellt prøver Lance å nøste i en eldgammel forsvinning. Medisinmannen Swamper Caribou forsvant for mange, mange år siden og i den første romanen fant Lance ut et medlem av hans egen familie kan ha skyld i forsvinningen. Nå vil Lance ha hjelp av den døde Caribou. 

Ravnene kan best beskrives som en roman med lag på lag med historier. Familiedrama og mordmysterium står i sentrum, fortid, kulturer og oppgjør med seg selv. Jeg var spent på hvordan Sundstøl ville ro dette i land. Heldigvis skjønte tidlig at jeg slapp å bekymre meg for dette. Stødig, men lang fra kjedelig kommer vi i mål. De litt falmende trinnene fra Drømmenes land er borte, men intensiteten fra De døde er heldigvis fortsatt med. Det er også de fine og mektige naturbeskrivelsene fra området rundt Lake Superior. 

Lance er en herjet mann i begynnelsen av Ravnene. Ikke overraskende plages han med både uro og søvnløshet. Samtidig tar han sine første steg fremover. Jeg skulle ønske at Ravnene ikke var siste bind i en trilogi. Jeg ønsker det var mer.

Veldig god bok!  
 ----
Og boka? Leseeksemplar fra Tiden Forlag. Begeistringen i omtalen er det innholdet i boka som har skapt, ikke det at jeg fikk et gratis eksemplar.
----
Omtaler av
De døde 

2 kommentarer:

  1. Huff, det ergrer meg stort at jeg ikke kan lese anmeldelsen din ennå, for jeg har hatt "Drømmenes land" i hylla et år nå og hører bare lovord om Sundstøl overalt. Men det vil jo ødelegge spenningen, så da får jeg heller lese anmeldelsen din så snart jeg har hatt tid til å lese bøkene. Alt man ikke rekker å lese - sukk!

    SvarSlett
  2. Stort sukk!

    Jeg kan bare si at du har mye godt i vente:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.