tirsdag 12. januar 2010

P.D. James: Døden i laboratoriet

Et kompakt drama fra P.D. James!

De ansatte på Hoggatts laboratorium jobber med drap og andre forbrytelser til daglig. Når en av deres egne blir funnet drept så endrer stemningen seg. Adam Dalgliesh blir tilkalt for å løse dette mordet som omtrent skjer i politiets egne rekker.

Døden i laboratoriet kom ut en gang først gang på engelsk i 1977 og det er altså en tidlig Dalgliesh vi møter. I denne romanen føler jeg knapt at han er tilstede, en etterforsker blir ofte et lim i krimromaner. Et lim som binder alle hendelser og karakterer sammen. Døden i laboratoriet trenger ikke dette limet, handlingen drives fremover uten Dalgliesh.

Så ble jeg lurt. Grundig lurt. Når jeg leser krimromaner bruker jeg sjeldent mye energi på å prøve å finne ut hvem som er morderen. Jeg ivrer mer etter å lese ferdig boken slik at jeg får det hele servert. Men her trodde jeg at jeg skjønte hvem som var morderen. Det var noe som ble sagt i en bisetning og ut fra dette løste jeg mordmysteriet. Ja. Jeg var så penset inn på det sporet at jeg ikke la merke til andre hint. Noe god etterforsker ville jeg nok ikke ha vært.

God og spennende krim!

4 kommentarer:

  1. Har du en e-post jeg kan nå deg på?

    SvarSlett
  2. Kanskje jeg må prøve meg på en bok av P.D. James en dag :)

    SvarSlett
  3. Anonym: du kan nå meg på kastormo(a)online.no

    SvarSlett
  4. Tror dette blir min neste Jamesbok. De andre vi har på biblioteket har jeg lest. Må spare litt på dem, ikke lese alle i ett jafs. Heia P.D.!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.