fredag 20. august 2010

Gerd Brantenberg og Egalias døtre

Jeg har noen store hull i min (litteratur)dannelse. Egalias døtre burde jeg da ha lest som tenåring! I stedet står jeg da 15 år senere med boken i hånden på et salg og tenker "hmmm, denne har jeg aldri hørt om, men kunne tenkt meg å ha lest....". 

Gerd Brantenberg sin satiriske klassiker Egalias døtre kom ut første gang i 1977. Kanskje håpte Brantenberg selv at den ikke lenger skulle være aktuell i 2010. Slik har det dessverre ikke gått.


Landet Egalia blir styrt av kvinner og for kvinner. Mennene, som helst skal være små, tjukke og ikke har for store peniser, bør helst prøve å skaffe seg farskapsbeskyttelse. Deres beste sjangse for å bli "tatt hånd om" av en kvinne har de på det årlige prøveballet, hvor kvinnene kan teste mennene på prøverommene. 

Petronius er sønn av direktør Bram og hennes mann. Romanen kretser rundt den familien og deres venner og bekjente.

Den første delen boka er glitrende skrevet. Brantenberg har virkelig laget ett samfunn der alt er snudd opp ned fra vårt. Under lesingen så funderte jeg på om det var detaljer som var overdrevet i forhold til vårt samfunn, men dessverre. Det er faktisk ting i vårt samfunn som også er ganske absurde.

Det er en scene hvor direktør Bram forklarer sin sønn om kvinnenes behov. Han har akkurat blitt voldtatt av noen kvinner en kveld han var ute og gikk.


Men du må huske på det. Petronius - jeg sier det til deg som et godt råd fra mor til sønn - du må huske på at en kvinne er en kvinne, og en kvinne krever sitt. Og til syvende og sist ser enhver kvinne på en mann som madrass.

Det er (heldigvis og forhåpentligvis) få menn som i Norge i dag ser på kvinner som madrasser, men det er et paradoks at kvinner stadig blir oppfordret til å ikke gå alene hjem på natten eller at det ved voldtekt snakkes om hva kvinnen hadde på seg.

Maskulin Liga gjør opprør i del to, både på det private plan, men også mot de som styrer. Denne delen er for meg tyngre å lese og flyter ikke like godt. Like fullt er dette en bok som bør leses, både av kvinner og menn!

3 kommentarer:

  1. Jeg leste den da jeg var 14 - så temmelig tradisjonelt altså =P Det var kjempespennende å lese en så "voksen" bok, med et så tydelig politisk budskap! Men den kan nok trenge en pånyttlesing - husker ikke så mye av det du skriver =)

    SvarSlett
  2. Jeg fikk denne boken av moren min en gang i tidlig ungdom på 80-tallet. Den gjorde dypt inntrykk. Jeg husker egentlig lite av innholdet, men budskapet har gjort uutslettelig inntrykk. Og jeg ser den står i hylla her. Fikk lyst til å lese den omigjen nå. Takk :)

    SvarSlett
  3. Mitt snitt: Ja, ikke sant. Noe av grunnen til at jeg synes det best å lese slik bøker i ung alder er fordi man ofte får en skikkelig oppvekker, enn sånn leseopplevelse som sitter igjen. Jo elder man blir, jo mer blasert man kanskje.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.