lørdag 14. august 2010

Ynde av Kristin Marie Berstad

Maria er gift med Stig som er hennes rake motsetning.  Hun er ballettdanser og lever og ånder for jobben sin, og har bare øyne for seg selv og sitt. Nå har hun fått drømmerollen som Julie i Romeo og Julie. Samtidig får hun en ny kollega i balletkompaniet - sensuelle Antonio fra USA.

Hmm...

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Og kanskje er jeg litt usikker på hvor forfatter Kristin Marie Berstad vil med romanen Ynde.

Gjennom Maria og hennes manglende evne til å vise forståelse for andre mennesker blir vi kjent med hennes mann, bestevennine og kollegaer. Maria er ikke nådig i sine observasjoner av andre, hun selv er vakker, mens hennes mann derimot, han skal være glad han fikk tak i henne.

Den korte romanen på 130 sider består av mange små tekster. Og mye av dette er sex. Jeg googlet litt for å se om det var noen andre bloggere som har lest boken og Solgunn spør spørsmålet som også dukket opp i hodet mitt. Kan det bli for mye sex? Ja... Spesielt når romanen består av så korte tekster, så føles det veldig mye. Jeg hadde ønsket at forfatteren konsentrerte seg mer om de hverdagslige relasjonene mellom Maria og de andre, der jeg synes romanen har sin styrke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.