tirsdag 8. mars 2011

"A Tiny Bit Marvellous" - eller ganske så marvellous om du spør meg!

Meet the Battles!

De siste ukene har jeg ledd meg igjennom en lydbok versjon av romanen A Tiny Bit Marvellous. Det har ført til at jeg har kommet opp i noen rare situasjoner... Det er ikke alltid det passer seg å bryte ut i latter (kjære deg som stod i kassen på Monki i Bogstadveien for et par lørdager siden, det var ikke meningen å le høyt da jeg skulle betale for to topper og en tights, beklager!).


Komiker Dawn French har skrevet en moro og underholdende bok om familielivet. The Battles er en ganske så normal familie. Mor, sønn og datter får alle fortelle om sine liv gjennom korte dagboknotater. Joda, det er en far der også, men det tar tid før han våkner.

Jepp, meet the Battles.
  
Mo nærmer seg 50, er barnepsykolog og holder på med et evig bokprosjekt. En foreldremanual for de med tenåringer under taket. Hun besitter, som hun sier selv, alle verktøy for å forstå sine egne barn, uten at de viser noen interesse for å bli forstått.

Dora eller Oh, my actual God som hun starter alle sine kapitler med sliter med kjærlighetslivet. Kjæresten dumper henne på selve nyttårsaften, og selv om han er totalt dust så var han i det minste interessert.  I henne.

I motsetning til Dora er Peter, eller Oscar etter Wilde som han selv kaller seg, lite interessert i Facebook. Han drømmer om en skreddersydd smoking jacket og en stilfull kjæreste, langt fra de rølpete ungdommene han ser rundt seg på sin egen alder. 

Selv om Peter er bokas herligste karakter, er det mor og datter som tar kaka. Er det ikke rart hvordan både de begge med skrekk og gru ser sin egen mor i speilet når de studerer seg? Mor og datter snakker forbi hverandre, unngår hverandre og sårer hverandre.

Det er French selv som leser - og det gjøres med innlevelse. Hun klarer å lage unike stemmer for de alle - og det gjøres vanvittig bra. Stor litteratur er det ikke, men god underholdning det er det. 

Moro, moro, moro!
----
Og (lyd)boka? Kjøpt selv på audible.co.uk
----

3 kommentarer:

  1. Jeg elsker Dawn French, men har bare sett henne på TV, ingen anelse om at hun skrev bøker.
    Skal anskaffes så fort det lar seg gjøre!
    Takk, for tipset!

    SvarSlett
  2. Jeg innbiller meg at dette er en bok som bør høres, siden French er veldig dyktig i måten hun forteller på (hun har jo tross alt laget disse personene). Jeg må forresten innrømme at jeg ikke visste om henne før jeg leste denne boka, men jeg kan se for meg at hun er moro.

    SvarSlett
  3. Jeg hentet den på bibl. idag. De hadde ikke lydboka, litt dumt, da jeg også tror den gjør seg bedre som lyd.
    - meeen, det blir nok bra på papir også.

    Hun har en haug komiprogrammer på bbc, blant annet sammen med hun fra Absolutely Fabolous Edwina. Strålende.
    Nå gjenstår bare å se om jeg får lest boka får fristen går ut - like spennende hver gang.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.