mandag 8. februar 2010

Selma Lagerlöf: En herrgårdssägen

Studenten Gunnar Hede slutter sine studier i Uppsala for å redde sin farsarv, gården Munkhytten. Som kramkar vandrer han rundt, og mister etter hvert forstanden. Den unge jenten Ingrid skal bli redningen, men først må hun stå opp fra de døde.

Selma Lagerlöf sin roman En herrgårdssägen er vanskelig å bli klok på.

Godt skrevet, Lagerlöf er en av disse forfatterne som får det til å virke så såre enkelt, det å skrive. Det er ikke det at det hun skriver om er enkelt, men språket er med å gjøre romanen så mye enklere.

Jeg blir altså ikke helt klok på En herrgårdssägen. Eller kanskje det er mer riktig å si at jeg blir ikke helt fenget. Historien er god, personene godt skildret og med dybde. Ingrids skjebne er den som gjør størst inntrykk.

Romanen får meg til å ville lese mer av Lagerlöf. Snart. 

1 kommentar:

  1. Jeg har ikke lest denne, men anbefaler Keiseren av Portugalia! Det er en gripende og vakker bok til å bli veldig klok av, som fikk meg til å kaste meg over Mårbacka, første del av Lagerlöfs barndomsskildring.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.