onsdag 25. mai 2011

Urban fantasy + politikrim = Rivers of London av Ben Aaronovitch

Den siste uka har jeg hatt det travelt med å både komme meg på og dra hjem igjen. Grunnen til dette var lydboken Rivers of London. Det tok ikke mange minuttene før jeg var hekta. Rivers of London er den første boka i en fantasy-serie som jeg kommer til å følge med på. Hovedpersonen er Peter Grant og jeg tror det er best at han får introdusere seg selv...

 
My name is Peter Grant and until January I was just probationary constable in that mighty army for justice known to all right-thinking people as the Metropolitan Police Service (as the Filth to everybody else). My only concerns in life were how to avoid a transfer to the Case Progression Unit - we do paperwork so real coppers don't have to - and finding a way to climb into the panties of the outrageously perky WPC Leslie May. Then one night, in pursuance of a murder inquiry, I tried to take a witness statement from someone who was dead but disturbingly valuable, and that brought me to the attention of Inspector Nightingale, the last wizard in England. Now I'm a Detective Constable and a trainee wizard, the first apprentice in fifty years, and my world has become somewhat more complicated: nests of vampires in Purley, negotiating a truce between the warring god and goddess of the Thames, and digging up graves in Covent Garden... and there's something festering at the heart of the city I love, a malicious vengeful spirit that takes ordinary Londoners and twists them into grotesque mannequins to act out its drama of violence and despair. The spirit of riot and rebellion has awakened in the city, and it's falling to me to bring order out of chaos - or die trying*.
 
Peter Grant sitt nye liv som Nightingale sin lærling fører han inn i en ukjent del av London. En verden som ligger ett foran øynene på oss, men som vi ikke ser. Ikke for det, jeg kommer til å se ekstra nøye etter neste gang er i London. Rivers of London er en skrevet for oss som elsker London, turister eller innfødte. De aller fleste stedene er kjente navn, også for oss som aldri tilbringer mer enn tre dager i strekk i storbyen. 

Romanen er vittig, sarkastisk og Peter Grant er herlig selvironisk. Han er ung, 23 år og er strengt tatt mest interessert i å få kollegaen og venninen Leslie til sengs. Lettere ufokusert, noe som speiler seg igjen i fortellerstilen hans med stadige krydring av fakta her og der samt i etterforskningen.
 
Riper i lakken er det dog. Livet til Peter Grant blir ganske forandret i det han blir magikerlærling. Han finner ut at magi faktisk eksisterer/fungerer og at han kan gjøre ting vi andre ikke kan. Jeg ville kanskje ha reagert med en anelse forundring over dette, noe som igjen ville har ført til en liten identitetskrise, men Grant er en ganske flat karakter i så heensende. Han bare fortsetter som om ingenting har skjedd.   

For Rivers of London er også en politiroman. Det starter med et mord som skal etterforskes før man etter hvert skjønner at det er større ting i gjære. Denne kombinasjonen urban fantasy og krim er en god kombinasjon. Realistisk og spennende fra Londons underverden, Peter Grant er en mann å følge med på.
----
Og (lyd)boka? Kjøpt selv på audible.co.uk
----
*Omtalen er hentet fra audible.co.uk

6 kommentarer:

  1. Denne har jeg lagt merke til, men den har ikke virket så veldig interessant. Om den er så bra som du får den til å virke, må jeg nesten vurdere å lese den. :)

    SvarSlett
  2. Så spennende! Jeg er glad i fantasy og har nettopp tatt ti studiepoeng i kriminallitteratur, så dette høres jo kjempegøy ut!

    SvarSlett
  3. Genialt! Denne skal jeg sjekke om jeg kan få til Kindle =)

    SvarSlett
  4. Den er tilgjengeleg på Kindle. Eg las den i vinter og syns også den var veldig bra og blogga ein positiv omtale. Den gjorde meg også nysgjerrig på London sine gamle elver, og eg fann heldigvis eit kart over dei.

    SvarSlett
  5. Kjære søte vene, du den utfordringen... Ææææææææh. Er det kjipt av meg å feige ut?

    SvarSlett
  6. Håper den er like god underholdning i tekst som i lyd:-) Det virker som den får en god del oppmerksomhet i disse dager da jeg stadig ser den på lister og anbefalinger fra nettbokbutikker.

    mostraum: Takk for lenken. Det kartet skal jeg se nærmere på.

    Elliken: Naturligvis kan du få slippe. Jeg sender den videre i morgen ettermiddag om du ikke endrer mening innen den tid.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.