mandag 2. november 2009

"På høye hæler over Grønland" og å komme seg på jobb

Så. Nå har jeg blitt en av dem. En av de som må forholde til offentlig transport for å komme til jobb hver dag. T-bane, buss eller trikk. Eller mer riktig - en kombinasjon av flere. Positive sider: mer lesetid. Jeg har ikke utstyrt mp3-spilleren min med lydbøker, men det blir snart. I mellom tiden leser jeg på t-banen.

Sofie derimot, i romanen På høye hæler over Grønland kjører rundt i Oslo i en gammel bil. Bare når hun skal i selskap på Bygdøy vurderer hun offentlig transport, men kaster ideen fra seg.

Men det er å starte i feil ende.

Sofie er tretti år og har akkurat blitt dumpet av Ole Johnny. I tillegg skal søsteren gifte seg og Sofie som er dekoratør (eller i det minste assistenten til en dekoratør) har fått oppgaven med å planlegge bryllupet. Ufrivillig. I tillegg skal hun finne faren som plutselig har forsvunnet, lyve til kunder når oppdragsgiveren ikke dukker opp og finne en date til bryllupet. Det er da Isak dukker opp. Men problemet med Isak er at han ikke eksisterer. Egentlig.

Forlaget kaller boken En romantisk og fargerik roman fra Oslo og den beskrivelsen kan jeg stille meg bak. Den er lettlest og fengende, og selv om jeg strengt tatt ganske tidlig skjønner hvor veien bærer for Sofie så klarte jeg ikke å legge den fra meg.

Litt unoter her og der er det. Et par setninger som jeg ikke skjønte selv etter et par høytlesninger. I tillegg så kunne romanen med fordel ha vært 100 sider kortere, spesielt siden Østli prøver å fortelle historien fra litt for mange synsvinkler av og til. Men det er bare pirk, for...

...jeg ble underholdt jeg! Og gleder meg til neste roman av debutanten Siri Østli.

1 kommentar:

  1. Hm...den virker unektelig litt fristende... Takk for tips! Aldri hørt om før.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.