fredag 22. mai 2009

En liten reise i Amishland - The Secret av Beverly Lewis

For litt siden skrev jeg om min nysgjerrighet på en roman av Beverly Lewis som heter The Secret (må forøvrig ikke forveksles med en selvhjelpsbok med samme navn!). Vel, for litt siden dumpet boken i postkassen min og nå har jeg vært en tur i Pennsylvania og besøkt Amishfolket. 

Jah. Grace er en ung jente som opplever at moren er litt utafor. Hun går turer midt på natten og er stadig å se med tårer i øynene. En natt forsvinner hun og familien står igjen med flere spørsmål enn svar. 

Boken, som defineres som en Amish romance novel,  er den første i en serie.  Men siden boken har havnet på bestselgerlisten til New York Times, så må det være flere enn de som kjenner miljøet som har lest boken. Forfatteren selv har røtter i Amishmiljøet i Pennsylvania og har skrevet flere bøker derfra, inkludert en kokebok.

Det skjer ikke så mye i boken. Kort sagt forsvinner moren og familien står igjen som et spørsmålstegn. I tillegg så blir historien skildret fra flere personer, noe som til tider kan være litt slitsomt. Det blir mye gjentagelser. Lewis skriver i en flytende stil, men hun legger litt for mye opp i hendene til leserne. 

Men, og det er et stort men. Lewis vinner på miljøskildringene sine. Jeg oppdaget fort at det var det som drev lesingen min fremover. Nysgjerrigheten min på hvordan de lever. Hvordan tenker jenter som blir oppdratt til å adlyde mannen og får vist veien til kjøkkenbenken før de kommer i tenårene? For å sette det hele på spissen... Vel, akkurat det fikk jeg ikke svar på, men jeg fikk vite litt mer om kulturen deres. Her noe av det jeg lærte...

  • Tatting er nupereller på engelsk og er en stor hobby for Amishfolket
  • De har ingen kirke, men har møter på rundgang annenhver søndag
  • Hver kirke har sin egen Ordnung som bestemmer mye hva som er lov og ikke lov, som for eksempel om de har lov til å ha telefon, om de har lov til å ha bil og hvordan de skal kle seg
  • De ser ut til å lese en del, men ser ut til å ha en liten interesse for verden utenfor og ny kunnskap 

... og alt dette (naturligvis!) med forbehold om at jeg har lest 1 roman!

Uansett var det mer enn jeg startet med.

En helt grei bok som gir en interessant tur inn i en annen verden. 

------------

PS! For mer om Amishfolket -  Wikipedia  gir en liten innføring.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.