mandag 13. juli 2009

Hellig død av P.D. James

Hellig død er den tredje boka av P.D. James jeg leser i år. Og P.D. James briljerer!

I Hellig død blir Adam Dalgliesh utkommandert av en innflytelsesrik herre som krever en etterforskning av sin sønns død. Dalgliesh, som uansett skulle ha litt fri, drar opp til St. Anselm, et privat, lite teologisk college for å undersøke dødsfallet. Ikke lenge etter at han ankommer St. Anselm så skjer det et mord. Og sannsynligheten for at morderen befinner seg blant colleget sine studenter (eller kandidater) eller ansatte er stor.

Hellig død ble utgitt på norsk i 2002 (engelsk i 2001) og er så langt den beste boken jeg har lest av P.D. James. I Det svarte tårnet irritererte jeg meg over at ting var litt gammeldags og i Arvesynd klagde jeg litt på at hun var konservativ. I Hellig død synes jeg P.D. James møter det nye århundret ganske så riktig. Dette er en av de første romanene hvor jeg også synes hun klarer å formidle en del viktige samfunssutfordringer. En av de røde trådene i boken er hvordan politiske krefter jobber for at St. Anselm skal nedlegges og at det er bare noen få universitet som skal få lov utdanne prestekandidater. Sentralisering av universitetssektoren er en kjent debatt i England også. Ved å plassere handlingen på et teologisk college så får vi også et innblikk i splittelser i den anglikanske kirken, og ikke minst dens utfordringer for å møte det moderne samfunnet.

Sentralisering og tro, Hellig død er først og en krimroman. I begynnelsen av ble jeg litt redd for at handlingen skulle bli litt lik Det svarte tårnet, men jeg trengte ikke å bekymre meg. Det tok ikke mange kapitlene før jeg var oppslukt. Det som er litt interessant med Hellig død er at både Dalgliesh og hans hjelpere kommer litt i bakgrunnen. Dette selv om Dalgliesh her møter en foreleser fra Cambridge. Romanen har et rikt galleri av personer, flere av disse føler jeg at vi blir godt kjent med. Og spenningen, den er der. Tro meg.

God bok!

Etter å ha lest Hellig død ble jeg litt nysgjerrig på hvor mange bøker hun har skrevet om Dalgliesh. Til nå er det 14. Her er listen...

Cover Her Face (1962) - Martingale-mordet
A Mind to Murder (1963) - Anlegg for mord
Unnatural Causes (1967) -
Shroud for a Nightingale (1971) - Mens englene sover
The Black Tower (1975) - Det svarte tårnet
Death of an Expert Witness (1977) - Døden i laboratoriet (oppdatert 10.01.10)
A Taste of Death (1986) - Dragning mot død
Devices and Desires (1989) - Intriger og begjær
Original Sin (1994) - Arvesynd
A Certain Justice (1997) - I rettferdighetens navn
Death in Holy Orders (2001) - Hellig død
The Murder Room (2003) - Morderrommet
The Lighthouse (2005) - Fyrhuset
The Private Patient (2008) - Den siste pasienten (oppdatert 23.07.09)

Jeg ser at det er bare en roman fra 60-tallet som ikke er oversatt til norsk, mon tro om den også kommer. De som jeg har fetet ut er de jeg har i bokhylla mi, de andre skal jeg se etter når jeg er på loppemarked og i bruktbutikker utover sommeren og høsten.

2 kommentarer:

  1. Jeg likte også denne boka veldig godt. Likte de andre bøkene jeg har lest av henne også. Kjøpte Den siste pasienten for en tid siden, men har ikke fått lest den. Har lest alle du har med fet skrift, bortsett fra Mens englene sover. Mannen min mente den var svakere enn de senere bøkene hennes.

    SvarSlett
  2. Jeg er enig i at de første er litt svakere. Plottene er ikke like intrikate, men jeg synes de er verd å lese. Jeg tror at jeg skal lese Den siste pasienten snart selv også. Gleder meg.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.