fredag 4. februar 2011

Jomfruene og andre noveller...

Jeg legger meg flat. 

Igjen. 

Irène Némirovsky sin novellesamling Jomfruene og andre noveller som kom på norsk i fjor er fantastisk. Elleve noveller, inkludert et filmmanus rommer novellesamlingen. Her er det triste skjebner opp og ned i mente, utført med en fortreffelig språklig presisjon.




Bitterhet.

Ulykke.

Kjærlighet som ikke blir, kjærlighet som aldri skulle ha blitt.

Irène Némirovsky er som vanlig ikke nådig med sine karakterer. 

Ikke alle novellene treffer like godt. En av novellene Magi er den beste. Der Némirovsky tar oss med til Finland, der de hadde et kort opphold da de flyktet fra Kiev. Under en lek spør en av ungdommene i følget, Sasja, åndene hvem han skal gifte seg med (de hadde et ark med alfabetet og en skål som kunne bevege seg). Gutten som spurte var på denne tiden forelsket i Nina som også var tilstede. Svaret blir ganske klart - Doris Williams. Senere ser gutten en fremmed kvinne i et speil. 

Russerne drar etter hvert videre, fra Finland til Paris. Sasja og Nina gifter seg. Mange år senere møter Sasja en kvinne ved navn Doris Williams. Det viser seg at de har nesten møttes flere ganger i årenes løp. Han lar henne gå. Némirovsky avslutter novellen med følgende ord:

Ett eller annet sted i det garnen skjebnen vever for oss, må det ha vært en feil, en maske som mangler. 

Der. Holdt jeg pusten.

Anbefales på det varmeste. 

PS: Labben har skrevet om en annen novelle i samlingen Ekko, jeg anbefaler dere å lese hennes anmeldelse!

PSPS: Nå har jeg lest 11 noveller til utfordringen 52 noveller på 52 uker. 
----
Og boka? Kjøpt selv på Haugenbok.no
----

3 kommentarer:

  1. Denne har eg reservert på biblioteket. Eg har og ei ulest Nemirovsky-bok i hylla og to bestilte på Mammut. Har så lyst til å lese Nemirovsky, men får liksom aldri tid:-P

    SvarSlett
  2. Jeg liker at man ikke er nådig. Alt er ikke sukkersøtt. Denne forfatteren har jeg lyst til å lese noe av.

    SvarSlett
  3. Spennende anmeldelse. Har bare lest "Storm i juni" før, men har lyst til å lese flere Nemirovsky-bøker.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.