tirsdag 3. mai 2011

Spennende bestselger fra Danmark!


Da var det endelig min tur til å stifte bekjentskap med Avdeling Q; Carl og hans assistent. Carl er en dyktig etterforsker, men sjefene hans vet ikke helt hva de skal gjøre med ham. Løsningen blir å sparke han oppover. En egen avdeling blir opprettet og Carl blir sjef. For seg selv og etter hvert den ganske herlige karakteren Assad. Avdelingen skal ta tak i gamle saker som ikke har blitt løst. 

Merete er folketingsrepresentanten som for fem år siden forsvant ombord i en båt på vei til Tyskland. Selvmord ble raskt utelukket, men på grunn av manglende bevis for at det har skjedd noe kriminelt blir saken henlagt. Carl starter noe motvillig å grave. 

Jeg har lest mye om denne kriminalromanen som i lengre tid har vært på lister over bestselgere både her i Norge og i Danmark. Jeg var derfor meget spent på om forventingene mine ble innfridd. Kvinnen i buret er særdeles spennende. Jeg liker at spenningen blir drevet av at vi får høre fra offerets tilværelse. Det gjør at spenningen (og grusomheten) får et ansikt. Plottet som danske Jussi Adler- Olsen har bygd opp er komplekst, men uten at det er vanskelig å holde tråden. Beskrivelsene av karakterene er kanskje ikke all verden, Carl er macho- macho mann til de grader, men Assad derimot - han er virkelig et funn!

Spennende!
----
Og boka? Denne vant jeg hos Bokelskerinnen i forbindelse med hennes utfordring Les en debutant 2011. Takk for en super premie! Jeg har allerede kjøpt de to neste bøkene i serien - på dansk - men jeg tenker meg til at etter Klougart må jo alt bli enklere...
----

5 kommentarer:

  1. Skjønte vel du kom til å like den.

    Klougart burde egenlig være obligatorisk for alle som har tenkt å forsøke seg på dansk. Kom det gjennom alle stigningene og du er utlært -)

    SvarSlett
  2. Ååå, jeg vil lese denne serien!! Egentlig hadde jeg tenkt å lese Flaskepost fra P. Men så anbefalte Ladybug at bøkene i serien bør leses i rekkefølge selv om det er en frittstående serie. Dermed har jeg tenkt å lese denne boken først. Jeg hadde tenkt å lese den i påsken. Men den er så populær at den er utlånt.

    SvarSlett
  3. @Ingalill: Ja, er spennende nok og enkelt språk så går det ned vettu:-)

    @Askeladden: Anbefales å starte med begynnelsen ja. Jeg tror man får mer ut av karakterbeskrivelsene hvis man gjør det. Håper du får tak i et eksemplar snart!

    SvarSlett
  4. Så bra du likte den! Og gled deg ekstra til "Flaskepost fra P"...

    SvarSlett
  5. Så flott at du likte boken. Assad er virkelig en knakende god karakter syntes jeg :)

    Og ja, de bør leses i rekkefølge selv om de selvsagt ikke må det.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.