torsdag 22. september 2011

Sirile gentlemen søkes

Sirile gentlemen søkes. Vi er to enslige damer, 81 og 79 år, hvorav en er litt halt. Vi søker hver vår kavaler. Vi ser gjerne at dere bor i Tomelilla eller nærheten, og har bil, slik at dere kan kjøre oss til Kivik når frukttrærne blomstrer. / Siste forsøk / 

Alma og Margit er naboer. De blir forstyrret i sin rutine når kommunen vil anlegge vei over eiendommene deres. Mellomlagret på det kommunale sykehjemmet før de får sine nye leiligheter sørger de for at bestyreren blir satt på plass. Alma og Margit bestemmer seg også for å søke etter nye kavalerer gjennom lokalavisen.

Karin Brunk Holmqvist har til nå gjort stor suksess i Norge med Potensgiverne og Rappsgubbene. Sirile gentlemen søkes er skåret over samme lest, men er mye bedre satt sammen.


Historien om vennskapet mellom disse to damene er ganske sjarmerende, to personer som har bodd seg sammen - hver for seg. Selv om vennskapet innimellom blir satt på prøve, Alma viser seg å være ganske så driftig når hun står på sitt, klarer de fortsatt å leve sammen.

Jeg liker Sirile gentlemen søkes, den er akkurat passe fornøyelig og akkurat passe lettlest. Beskrivelsene av de to eldre damene er ganske gode, problemte er at forfatteren går i "lettvint"-fellen innimellom. Et eksempel er beskrivelsen av  Alma "ja, til tross for den klumpete kroppen var Alma pen på sin måte". Å være pen på sin måte er egentlig ikke særlig beskrivende, hvordan hun var pen får vi egentlig aldri vite.

Likevel har boken nok sjarm til at jeg egentlig ikke bryr meg så altfor mye. Det forfatteren ikke klarer å beskrive klarer jeg fint å se for meg i hodet selv. Likte du Potensgiverne og Rappsgubbene er jeg ganske så sikker på at du liker denne også.
----
Og boka? Et leseeksemplar fra Silke Forlag.
----

9 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg, den er fornøyelig og lettlest. Trodde ikke den skulle være så bra, men denne boken overrasket meg.

    Men jeg har ikke lest Potensgiverne og Rapsgubbene, så jeg har ingenting å sammenligne med, og jeg hadde heller ingen forventninger.

    SvarSlett
  2. Jeg er også overrasket over at jeg liker disse bøkene, jeg antar egentlig at jeg ikke er i målgruppen.

    Men de er annerledes, befriende langt fra Hollywood og har definitivt sin sjarm med disse eldre damene som går på datakurs og søker etter kavalerer:-)

    SvarSlett
  3. Den kontaktannonsen var priceless! Jeg liker dessuten omslagene på Holmqvists bøker, de ser så koselige og innbydende ut. (Om jeg kommer til å lese den, vet jeg ikke før jeg eventuelt plutselig kjøper den.)

    SvarSlett
  4. Jeg liker også omslagene, men etter å ha lest Potensgiverne, selv om jeg egentlig likte den, er jeg usikker på om jeg gidder en til
    , de virker såååå like.
    Litt for snilt og pent.

    SvarSlett
  5. Jeg likte også Potensgiverne, men kjente det var deilig å være ferdig med den. Den korte boken virket nesten litt lang! Så jeg har ikke turt å forsøke meg på de andre bøkene. Ble litt positivt innstilt når du skriver at denne er bedre skrudd sammen...

    SvarSlett
  6. @linesbibliotek: Ja, omslagene er veldig fine. Nostalgiske, litt sånn som man springer rundt på loppis for å skaffe seg nå.

    @Ingalill: De er egentlig ikke så like, de to søstrene i Potensgiverne var annerledes og dessuten flere hakk naive. Hadde ikke vært mye borti klokkespill de, fnis fnis;-)

    @Heksa: Ja jeg synes denne er mye bedre, helthetsinntrykket er mye bedre. Det skal sies at jeg leste Potensgiverne på svensk før den kom ut i Norge så jeg visste ingenting om den. Rapsgubbene virket litt uferdig, og er den jeg har likt dårligst av de tre som er oversatt til norsk.

    SvarSlett
  7. Så hvis man er interessert i å forsøke seg på en av Brunk Holmqvists bøker er det best å prøve seg på denne? Jeg liker ikke helt tanken på at alle bøkene liksom er laget over samme lest.

    SvarSlett
  8. @Mari: Ja, start med denne om du er interessert:-) Når jeg mener at de er laget over samme lest, så tenker jeg mer på at handlingen er lagt til en bygd/liten by, har eldre personer i hovedrollene, det skjer ikke store ting, fine observasjoner av hverdager...
    Selve plottet er forskjellig, men man merker jo at det er skrevet av samme forfatter.

    SvarSlett
  9. HEI
    Eg har så forferdelig lyst å vita ka "SIRILE" betyr? Det er vel ikkje eit ord? Er det noko i handlingen som forklarar at dei to damene brukar det ordet i kontaktannonsa?? Eg har googla og googla og finn ikkje ut av ka Sirile gentlemen eigentleg er for noko!
    Heheh
    Kan legge til at eg har lese potensgiverne og at eg kanskje kjem til å lese sirile når ventelista på biblioteket er borte =0)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.