mandag 12. juli 2010

Boka jeg aldri har lest: Ole Brumm

Her kommer Ole Brumm,
en liten bjørn i Skogen
tra-la-la la-la bom!
Jeg heter Ole Brumm.
Dette er en liten bjørnevise
og mon tro om jeg snart får litt å spise?
Her kommer Ole Brumm,
en liten bjørn i Skogen,
tra-la-la la-la-bom!
Jeg heter Ole Brumm.

Endelig! For litt siden gikk det opp for meg at jeg egentlig aldri har lest historiene om Ole Brumm. I juni kom jeg hjem med en vakker, illustrert jubilueumsutgave med historiene om verdens mest kjente bjørn. Boken har de originale illustrasjonene laget av E.H. Shepard og historiene av A.A. Milne. 

En perfekt bok for barnebiblioteket vi sakte men sikkert bygger opp, før det gikk opp for meg det var på tide å lese denne klassikeren selv også. Og hvem kan vel si nei til en bjørn som sier ja takk til begge deler?

Historiene er like sjarmerende som jeg trodde de ville være, illustrasjonene er fantastiske. Og ja, det var på tide...

2 kommentarer:

  1. Helt enig, Ole Brumm er kjempesøt! Han har en underfundig humor som appellerer både til barn og voksne. Jeg kjøpte Den store Ole Brumm-boka for en tid siden til min lille kamerat på fire år, og vi fryder oss begge to over den lille bjørnen. "Les ett kapittel til, farmor!"

    SvarSlett
  2. Dersom du likte den norske oversettelsen vil jeg anbefale deg å lese den engelske originalversjonen også! Om ikke annet så bare for å se hvor viktig jobb en oversetter har. De to bøkene er vidt forskjellige! Det er helt merkelig, og en litt absurd følelse å lese boka på engelsk. Den er jo så mørk! Stemningen er melankolsk og humoren til tider svart. Det er ikke akkurat dette man får inntrykk av når man leser den norske versjonen. Misforstå meg ei, jeg liker begge versjonene, på hver sin måte! Det fikk meg bare til å tenke over hvor mye en oversetter faktisk har å si for ei bok. For selv om Thorbjørn Egner er en fantastisk barnebokforfatter, så var han nok adskillig lysere til sinns enn sin kollega, A. A. Milne.

    Ble forøvrig svært imponert over bloggen din! Har nå lagt den til i favoritter, og kommer til å følge den videre! :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.