lørdag 13. juni 2009

Lasses hus av Anne Bache-Wiig

Den unge sangerinnen Liv Solhjell er død, men preger fortsatt livene til de mange som kjente henne. Med stadig vekslende perspektiv møter vi en rekke fascinerende karakterer, hvis skjebner gradvis flettes i hverandre, kretsende rundt Livs mer eller mindre uskarpe minne, opp og frem mot et klimaks som vil komme til å forandre livet for flere av dem.

Den pertentlige møbelhandleren Arne, den selvbedragerske omsorgsarbeideren Eva, barnevernsbarnet Sara og den maniske designgründeren Bo Bang er blant hovedrolleinnehaverne i en fascinerende short cuts-roman om vennskap, savn, livsløgn og 1970-tallsnostalgi.

Eva sitter i kirken under begravelsen til Liv og ser en mann forlate kirken. Det er Arne. Slik starter denne romanen. Da jeg leste bakpå denne romanen så fikk jeg ikke med meg hele ordet selvbedragersk og av en eller annen grunn så fikk jeg det for meg at Eva var bedragersk. Og etter hvert skjønte jeg også at det er hun i stor grad også. Mot seg selv. Og kanskje er det litt slik, at vi alle lyver mest til oss sjøl? Eva er i en kategori for seg selv, der hun propper i seg ostepop og dikter opp kjærester og voldelige klienter. Hun prøver så godt hun kan, men tror hele tiden at det hun gjør ikke er godt nok eller at hun ikke er god nok, derfor kommer alle disse løgnene... og den eneste hun bedrar er egentlig seg selv.

Kan man stanse tiden? Hvordan velger vi minnene våre? Hvor mye kan egentlig velges bort? Og ligger sannheten om hvem vi er gjemt i et hus fra 1970-tallet?

Anne Bache-Wiig har skrevet en fin roman. Både Eva og Arne er i tretti-årene og Bache-Wiig tar den urbane levestilen på kornet. Språket er lett og ledig, samtidig som historiene har tyngde. For det er mange historier i denne romanen. For meg er Evas historie den som satt igjen sterkest, jeg tar meg selv i lure på hva som skjer med Eva videre. For andre kan det være Arne eller Sara. Eller Stig eller Lillian.

God bok, veldig god bok!

5 kommentarer:

  1. Denne fekk eg lyst til å lese nå! Takk for tips.

    SvarSlett
  2. Fikk du lest fire bøker på turen eller? Takk for tips forresten.

    SvarSlett
  3. Vel, jeg fikk lest to:-) Kjøpte en i tillegg, så jeg kom hjem med tre uleste...

    SvarSlett
  4. Takk for boktips :-) Jeg har lest hennes første bok for som het "det aller fineste" for fire-fem år siden, og det var også en fin bok :-)

    SvarSlett
  5. Jeg likte også Det aller fineste. Bache-Wiig skriver enkelt, men godt.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.