lørdag 4. desember 2010

Løvehjerte av Thorvald Steen

- Du er Guds utvalgte og skal utføre de oppgavene han forventer av deg når du en gang blir Englands konge.

Han gjentok morens ord for seg selv.

Rikard Løvehjerte.

Det er en historisk sus, en ubestemmelse sus, over tilnavnet til Rikard I av England. Rikard Løvehjerte. Hvem var han?

I årets roman prøver Thorvald Steen å gi oss ett bilde av denne sagnomsuste, korstogskongen, vis mor altså mente var han var den utvalgte. Guds utvalgte.


Rikard Løvehjerte ble født i 1157, yngre sønn av kong Henrik den andre. Hans mor, Eleanora, var bestemt. Det var Rikard som skulle bli konge etter faren, det skulle Gud ordne. Og Rikard blir konge, men er mest interessert i å finansiere ett korstog. Rikard og hans allierte går mot Jerusalem, men korstoget ender ikke slik som planlagt.

Rikard Løvehjerte sitt liv er tett vevd sammen med Saladin. De to møttes aldri, men mens Rikard blir sett på som Guds utvalgte, er Saladin selve symbolet på Djevelen.

Språket i romanen Løvehjerte, er som vanlig skulle jeg til å si, veldig godt. Ikke ett ord for lite, setningene er veloverveide og har substans. Ingen ord er overflødige. Men det er heller ingen lett roman å lese, det pirrer nysgjerrigheten og lesingen blir stadig avbrutt av wikipedialesning.

På knappe 250 sider forteller Steen om Rikard; der kildene stopper starter fantasien. Det er en roman og jeg har ingen problemer med det. Det er en god roman, men jeg føler aldri at jeg helt og fullt at jeg får grep om Rikard.   
----
Og boka? Omtalen av denne Steen-romanen er basert på et leseeksemplar fra Oktober Forlag.
----

1 kommentar:

  1. Denne har jeg sett på - jeg setter den på leselisten.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.