søndag 1. januar 2012

Death Comes to Pemberley (lydbok)

Jane Austens karakterer + P.D. James = ???

I Death Comes to Pemberly har P.D. James gått inn i Jane Austen sitt univers og gir oss mordmysterier på selveste Pemberly. Om du ikke vet hva Pemberley er, kan like godt stoppe her. P.D. James nyeste roman er for de som aldri får nok av Jane Austen. Aldri.


Mr Darcy og Elizabeth har vært godt gift et par år. Elizabeth har gjort sitt og skaffet slekten to gutter. Pemberley styrer hun med moden hånd. Snart er det klar for ball og hennes søster, Jane, gift med Mr Bingley er allerede kommet. Utpå kvelden dukker også Lydia opp, Elizabeths søster som vi vet ikke er fullt så godt gift med Wickham. I sjokk og noe utafor roper hun at mannen hennes er død. Darcy drar sammen med noen av de andre mennene ut for å finne Wickham. Det gjør de, han lever, men det gjør ikke hans gode venn som ligger myrdet ved siden av ham.

De siste årene har jeg lest flere bøker, til og med en tegneserie, basert på Jane Austen sine bøker. Lesingen har vært varierende, det er ikke å stikke under en stol at originalen er best. P.D. James gjør et hederlig forsøk.

P.D. James bruker mye tid på å ajourføre oss. Personene blir introduserte, vi blir oppdatert på de vi kjenner fra før av. Hakket mindre subtil enn Jane Austen selv, synes jeg at hun klarer å skape noe av det samme universet.

Oppdateringen av karakterene vi kjenner fra før er både tar både tid, men er samtidig morsom. Vi er jo alltid interessert i høre hvordan det står til med gamle venner. At P.D. James har respekt for Jane Austen kommer veldig tydlig frem, hun holder seg til Austen sine fotspor. Samtidig har hun også klart å skrive inn karakterer fra både Emma og fra Overtalelse på en elegant måte, noe som tyder på at hun har god oversikt over Austen sine verker.

Når boka ikke når helt opp er det fordi mordmysteriet forsvinner.  P.D. James er dronningen av intrikate mordmysterier og spenning. Hun briljerer den siste delen av boka, men for det meste skjer det lite. Kanskje er det P.D. James sin måte å sette fokus på forfatteren Jane Austen og ikke  på forfatteren P.D. James?

Uansett er nok dette en bok mer for Jane Austen fans enn  for P.D.James-tilhengere. Selv er jeg begge deler og frydet meg over gjensynet med karakterene fra Stolthet og fordom.

På bloggen Har du lest? finner du en veldig god omtale av boken.
----
Og (lyd) boka? Kjøpt selv på audible.co.uk
----

4 kommentarer:

  1. Jeg har lest et par av Austens bøker men vet ikke om jeg kjenner innholdet godt nok til å kaste meg på denne :)

    Ønsker deg og dine riktig godt nytt år, Karin :)
    Barnebøkene med lyd fra Forteller forlaget kom i huset her til jul og datteren vår på snart 11 mnd er veldig begeistret. Hun har nylig lært seg å trykke på knappene selv. Jeg elsker forreseten det faktum at det er akkurat passe høy lyd for både små og store ører. Fantastisk godt tips fra deg, tusen takk!

    SvarSlett
  2. Har vært litt fram og tilbake med denne.
    Jeg har jo nå lest nok omtaler til at den kan beregnes som lest -). Sannsynligheten for at jeg leser den økte umiddelbart nå som lydboka har kommet - og det at du sier at det er mer Austen enn James. Sistnevnte kjenner jeg bare fra tv.

    (Har nå forresten lest Lille Hjelper -)

    SvarSlett
  3. Mer Austen enn James er et pluss for meg også. Både fordi jeg aldri har vært spesielt imponert over James' evne til å lage spenning og krimgåter (det er andre grunner til at jeg liker bøkene hennes), OG ikke minst at det ikke er hver dag to hundre år gamle karakterer plutselig står opp fra de døde.

    For meg er denne boken akkurat som plutselig å oppdage at det finnes en oppfølger til Tre nøtter til Askepott. Hva skal man da med et spennende mordmysterium?

    Nå er jeg så utålmodig etter å komme i gang med boken at jeg nesten ikke klarer å styre meg lenger.

    SvarSlett
  4. @Mari: Det gleder meg å høre at de bøkene ble populære:-) Det blir jo ekstra bra når de kan trykke selv. OPplevde her at det var enkle bøker å trykke på i motsetning til noen andre bøker hvor man må trykke hardt. Og lyden er mild, voksenvennlig:-) Håper hun får mange fine stunder med bøkene sine! Godt nytt år til deg også:-)

    @Ingalill: Skjønner ikke hva jeg gjorde før jeg begynte å høre på lydbøker? Nå gleder meg til å høre hva du tenker om Lille hjelper forresten.

    @Linesbibliotek: At ingen har tenkt på å lage en oppfølger til tre nøtter til Askepott? Jeg ville stå ganske langt frem i en kø for å se en eventuel oppfølger. Selv om jeg her i julen fikk fortalt om en gruppe studenter som skulle ha en prosjektfremførelse og hadde lagt egne tekster på hele filmen med resultatene sine:-) Forøvrig er nok ikke mordmysteriumet viktig, mer enn grunn vil jeg nok tro , at James startet prosjektet. Blir uansett hyggelig å høre hva du tenker om boka når du kommer i gang!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.