søndag 19. juni 2011

Lesesirkel 1001 bøker: Den lange søvnen av Raymond Chandler

Tittelen på Raymond Chandler sin første roman om privatdetektiven Philip Marlowe er Den lange søvnen. Min helt personlige undertittel på boka er "Hvordan kjede dine lesere langsomt til døde".

Jeg advarer deg. Denne omtalen er  uten engasjement. Det beskriver hvordan det var  for meg å lese romanen. Jeg tror det er lenge siden jeg har vært så lite interessert i en bok foran meg. Det var staheten min som fikk meg gjennom denne korte romanen. Det - og litt skumlesing på slutten. 

Philip Marlowe er altså detektiv. En rik, lam, eldre herremann kontakter han med et oppdrag. Han blir presset for penger. Denne herremannen har to døtre, begge i tjue-årene og begge med beina godt plantet i et (flere) spill de ikke selv aner rekkevidden av. Med så skjønne damer blir det naturligvis forviklinger og mordene kommer som perler på noe som jeg ikke husker hva er.

Da boka ble utgitt i USA første gang i 1939 var den med og skapte en ny type krimlitteratur. En barsk helt som bare dukker opp fra intet og løser problemer. Romanen har tydeligvis imponert mange, og satte som sagt en ny standard, men for meg ble dette kjedelig.

Noen glimt var det derimot. Språket er egentlig ganske morsomt, med små gullkorn her og der. Fornøyelig, men samtidig så var jeg så lite engasjert i lesingen at der jeg stoppet opp ved noen gode setninger så ble de egentlig ganske meningsløse.

Sukk. Kjære Philip Marlowe. Det er mulig du er både kjekk og barsk, men du passer ikke for meg. 

Romanen er lest i forbindelse med Line sin lesesirkel 1001 bøker. Sjekk denne siden for flere omtaler av Den lange søvnen i bloggosfæren i dag. Forhåpentligvis kan du der finne noen som hadde en bedre leseopplevelse enn meg. 
----
Og boka? Et slitent eksemplar lånt på biblioteket.
----

11 kommentarer:

  1. Jeg er veldig enig med deg! Kjedelig og uengasjerende. Jeg må ha skummet gjennom de små gullkornene, for de fikk jeg dessverre ikke med meg. Men jeg liker undertittelen din, den oppsummerer boka på en veldig fin måte ;-)

    SvarSlett
  2. Da jeg skulle finne gullkorn fant jeg ingen og gadd ikke lete mer. Men det var noen beskrivelser som var ganske bra.

    SvarSlett
  3. Det er morsomt at vi kan ha en så totalt ulik oppfattning av en bok :-)

    Jeg syntes boken var flott og likte å lese den. Det har mye med at jeg så filmen først og falt helt pladask for den.

    Marlow fikk for meg ansiktet til Humphrey Bogart og en kan se verre ut enn det :-)

    SvarSlett
  4. Jeg holder på med nesten samme slags prosjekt som deg, men med 1001 filmer. "The Big Sleep" ble filmatisert i 1946 med Humphrey Bogart og Lauren Bacall i rollelisten. Jeg likte filmen godt, spesielt de mange kvikke replikkene Humphrey avleverer, og anbefaler den gjerne :)

    SvarSlett
  5. @astridtherese: Denne gangen var det du som likte boka:-) Forrige gang var det omvendt. Bogart er jo fin å se på da, det skal sies. En av mine favoritter all time er Casablanca.

    @ithil: Jeg tror deg når du sier at det er en god film;-) Jeg tenkte faktisk underveis at dette var en bok som nok egnet seg godt som filmatisering. Jeg tipper det forøvrig vil ta ganske lang tid å komme seg gjennom alle filmene som er med i den boka. Jeg har den ikke, men har bladd i den i en eller annen bokhandel jeg var innom.

    SvarSlett
  6. Hehe, den undertittelen stjeler jeg lett av deg og tar i bruk på "Elskeren"! Jeg tror så gjerne at filmen er god, selv om jeg ikke har sett den selv. Chandlers skrivestil er så cinematisk med grafiske skildringer, hyppige replikker og mye action som lett lar seg omdanne til film. Og Humphrey Bogart og Lauren Bacall må da passe perfekt til sine respektive roller!

    SvarSlett
  7. Du får tenke på Marlowe når du senere i sommer legger i vei med Caffery. Heltene har nok forandret seg, fått noen flere dimensjoner - som følelser bla. Men mye henger også igjen, der de sitter i slitne kontorer og klamrer seg til whiskeyflaska.

    Jeg likte den, kanskje mer for form enn innhold! Tror det må være noe dere har misforstått (hehe og en he til.).

    SvarSlett
  8. He he, skal ikke se bort i fra at det var noe jeg gikk glipp av;-)

    SvarSlett
  9. Eg rakk aldri vere med på denne runden i lesesirkelen, og det kan jo nesten høyre ut som om det var like greit..

    SvarSlett
  10. @Bai: jeg synes ikke du ikke glipp av så mye egentlig nei...

    SvarSlett
  11. Jøss, dette var virkelig en helt annen leseropplevelse av boka enn det jeg hadde! Jeg satte stor pris på den, men lurer på om kanskje det at jeg har lest Chandler på originalspråket har noe å si? Oversettelse bør ikke ha så mye å si, men det er jo virkelig det språklige og narrative jeg setter pris på hos Chandler.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.