mandag 16. mai 2011

Krim: Dødens kjemi

Legen og rettsmedisineren David Hunter flytter fra London til en liten landsby øst i England. Etter at hans kone og datter ble drept vil han bort fra minner og jobben som rettsmedisiner. I lille Manham skal han "bare" være lege. Det varer ikke lenge.

To kvinner blir funnet drept. Ganske så makabert. Med drapene blir Hunter innhentet av fortiden. Han må bistå det lokale politiet i etterforskningen. Samtidig blir det folkesnakk i lille Manham. Slike grusomme mord må være begått av noen utenfor byen, ingen av deres egne kan da være i stand til å utføre slik handlinger. Hunters korte fartstid i Manham blir ingen bonus i bygdedyrets øyne.

Jeg leste denne krimromanen i påsken. Et par uker senere er det to adjektiv som dukker opp i hodet mitt mens jeg skriver denne omtalen. Mørk og dyster. Adjektivene passer på romanen såvel som hovedpersonen. Parallelt med etterforskningen må Hunter gå videre i livet sitt. At en morder går løs setter ironisk fart på privatlivet til Hunter. 

At hovedpersonen ikke er politi gjør at dette ikke blir en vanlig politikrim, Hunter er vekselsvis ekspertvitne, nesten-mistenkt og etter hvert som historien utfolder seg - et offer. Spennende, selv om man etter hvert kanskje begynner å fatte mistanke til hvem morderen er. Spennende, tross utålmodige meg klarte å lese siste siden nesten først... 

Rettsmedisineren Hunter gir oss beskrivelser som ikke er beregnet på sarte sjeler. Det er ikke uten grunn at jeg brukte ordet makabert tidligere i denne omtalen. Dette er Bones i bokform, men dypere og dystrere og uten de polerte amerikanske skuespillerne.

Dødens kjemi er første bok David Hunter, skrevet av britiske Simon Beckett. Til nå er det kommet ut fire bøker om rettsmedisineren. Nummer to er også oversatt til norsk og heter Skrevet i bein.  
----
Og boka? Kjøpt selv på Bislet Bok da jeg forvillet meg inn dit på en av arbeidsdagene i påsken. 
----

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.