torsdag 29. april 2010

Ein vakker dag - Anna Gavalda er tilbake

Simon, Garance, Lola og Vincent.

Fire søsken som alle sliter med å finne sin vei i livet og drømmer om barndommen.

Simon, Garance og Lola er på vei til et bryllup sammen med Simons kone, den irriterende Carine. Før festen har fått startet stikker de tre søsknene avgårde for å møte Vincent.

Er ho klar over at den snille bisken av ein mann ho har, ein gong gjekk rundt i supermannkappe av sateng dag og natt i månadsvis, som han bretta fint saman i ranselen sin før han gjekk inn skuleporten?

Ein vakker dag er Anna Gavalda sin siste bok. Og gjett om hun er tilbake. Mens jeg var ambivalent til Lykka er ein sjeldan fugl, så er Ein vakker dag rett og slett vakker.

Hovedpersonene til Gavalda ser jeg ofte for meg som litt skakkjørte fugler. Fugler som har fløyet litt for høyt og krasjlandet, eller fugler som trenger litt kjærlighet for å komme seg på vingene igjen.

Hovedpersonen i Ein vakker dag Garance er ein slik fugl.

Boken er på knappe 160 sider med stor skrift og mye luft. Gavalda sin skrivestil gjør at man ser så mye mer mellom linjene, hun kan kunsten å beskrive et stort bilde med få ord.

Fortsatt ikke overbevist? JoridOrd om annet blogget om boken tidligere i uken.

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke fått lest noe Gavalda ennå, men blir veldig overbevist om at jeg burde etter å ha lest anmeldelsen din! Anbefaler du å begynne med denne?

    SvarSlett
  2. Jeg er litt usikker om du bør begynne med Eg elska ho eller saman er ein mindre alene. De er alle veldig gode, det samme er novellesamnlingen Eg vil at nokon skal vente på meg.

    Ein vakker dag er også veldig fin, så det er ikke dumt å starte med den. Det viktigste er kanskje å ikke starte med Lykka er ein sjeldan fugl, de første hundre sidene er veldig tunge.

    Håper du liker Gavalda:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.