mandag 21. september 2009

Anne fra Bjørkely sin "søster"

Jeg leste om The Blue Castleengelsk blogg og forelsket meg i boken før jeg var ferdig med bloggposten. Fredag kom romanen i posten, ja forelsker kan være dyre når boken ikke lenger trykkes og en må ut på bruktmarkedet... 

The Blue Castle er skrevet av L.M. Montgomery som også har skrevet Anne fra Bjørkely. Hun var min store heltinne i barndommen. Jeg elsket det vittige kommentarene og vilje til å alltid havne i trøbbel, samt hennes rettferdighet sans. 

I The Blue Castle møter vi Valancy. Valancy er 29 år og ugift. En skjebne som nok er vanskeligere å svelge for hennes familie enn for henne selv. Hun drømmer seg bort fra en miserabel hverdag, til hennes vakre blå slott i Spania hvor hun møter kjekke menn. Hun har en skarp tunge, elsker romanene til John Foster og hater å være fattig, men samtidig "å være noen". Jeg liker å tro at Valancy er Anne sin søster.

"Suppose", thought Valancy with a ghastly grin, "I answered with the plain truth, "I am crying because I cannot get married. How horrified Mother would be - though she is ashamed every day of her life of her old maid daughter".

But of course appearances should be kept up. "It is not, " Valancy could hear her mother's prim, dictatorial coise asserting ," maidenly to think about men".

The thought of her mother's expression made Valancy laugh - for she had a sense of humour nobody in her cland suspected. For that matter, there were a good many things about Valancy that nobody expected.

En dag får hun beskjed at hun har et år igjen å leve.

Stilen er syrlig og vittig, og ja det er moro å lese hvordan Montgomery gjør narr av Valancy sin familie. Det er chik lit før sjangeren i det hele tatt eksisterte, men det er gjort på en måte som gjør at man bare blir bergtatt. 

Jeg tror at min allerede brukte og gulnete utgave kommer til å bli (enda mer) godt brukt i årene kommer. Dette, folkens, er årets funn!

2 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg faktisk på ønskelisten min etter å ha lest denne anmeldelsen tidligre i år. Etter å ha lest din anmeldelse, Karin, har ikke fått noe mindre lyst til å lese den :-)

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner jeg blir glad bare ved å tenke på denne boken jeg:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.