fredag 10. juli 2009

Shakespeare, Oscar Wilde og den ukjente W.H.

Oscar Wilde sin lille bok Portrettet av Mr. W.H handler om en dedikasjon i Shakespeare sine sonetter. Shakespeare gav ut sine sonetter første gang i 1609. Denne dedikasjonen til en Mr. W. H. har i mange år vært gjenstand for diskusjon - både for forskere og lesere.

I Portrettet av Mr. W.H. presenterer Wilde historien om at W.H. var en ung gutt, en skuespiller med navnet William Hughes, som Shakespeare skrev sonettene til. Sonettene var først og fremst ikke skrevet for et allmennt publikum, Shakespeare distribuerte de først bare til nære venner.

I boken er det en anonym jeg-person som er blir forelagt denne teorien og vi følger hans varierende oppfatning om historien han får presentert er plausibel eller ikke.

I første del av boken, som i alt er på litt over 100 sider, ble jeg revet med i begeistringen. Jeg ble fenget av historien. Omtrent midtveis så begynte jeg å kjede meg litt. Noe av det tror jeg kommer av at en del av referansene går hus forbi, men også fordi historien nesten ble litt repeterende.

En ting fører ofte til noe annet og boken har gjort meg litt nysgjerrig på Oscar Wilde, og ikke minst, Shakespeare himself! Kanskje skal jeg lest litt av Shakespeare i sommer. Hjemme på Vestlandet har jeg hans samlede verker på engelsk liggende, men kanskje burde jeg lese de oversatt. Det finnes jo flere gode norske forfattere som har oversatt hans verker. Hmm...

2 kommentarer:

  1. Det er mulig at du ikke så kommentaren på min blogg, så jeg tar den en gang til nuh: Imorgen, søndag, går "Spioner på riktigt" på svensk TV1 kl. 17.05 i reprise.

    SvarSlett
  2. Hei, jepp jeg leste kommentaren. DVD-spilleren er klar til opptak i ettermiddag. Gleder meg til å se denne episoden.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.