søndag 31. juli 2011

Lettbeint sommerunderholdning: Ugudelige greske guder og Mini-shopoholiker

Sommeren kan være en tid både for klassikere og lettere underholdning. Jeg leser for det meste en salig blanding av alt, Sophie Kinsella har lenge vært en favoritt innen chick.lit- sjangeren, mens Marie Phillips og hennes roman om greske guder var et nytt bekjentskap for meg.

Ugudelige greske guder ble ganske kjapt omdøpt til Ubrukelige greske guder hos meg. Kanskje var det en slip of the tongue, for boka ga meg ikke den helt store leseopplevelsen. De greske gudene som vi kjenner fra mytologien har havnet i nåtidens London. Kreftene deres er i ferd med å forsvinne. Jaktgudinnen Artemis er hovedpersonen. Hun bor blant annet sammen med halvbroren Apollo, som prøver å gjøre seg kjent som klarsynt i et eget TV show og få tiden til å gå mens han knuller kjærlighetsguden Afrodite. Blant disse greske og tidvis ganske ubrukelige gudene havner Alice, en velutdannet vaskehjelp og hennes venn Neil.

Selv om romanen er relativt kort og skrevet i et lett språk tok det faktisk litt tid å komme seg gjennom den. Jeg ble aldri fortrolig med stilen, historien med de greske gudene fenger meg aldri og slutten - veeeeeel. Ja ja. 

Kinsella sine romaner om Becky har i det siste fulgt en fast oppskrift. Becky er dronningen av shopping, hennes resonnementer rundt shopping er bare herlige. I hver bok vikler hun seg inn i trøbbel, ofte forbundet med hennes manns jobb og manglende forståelse for sin personlige økonomi. I Mini-shopoholiker er det nedgangstider i England, men Becky ønsker uansett å lage en overraskelsesfest for mannen. Innenfor et budsjett, naturligvis.... men kan alle rundt henne holde på hemmeligheten. Og hva gjør de med to-åringen som vet hva hun vil og hvordan hun skal få det?

I Mini-shopoholiker var det ingen overraskelser. Kinsella sin oppskrift fungerer. Jeg ler meg gjennom boka, Beckys forskrudde ideer og shopping underholder meg. Overfladisk, men gøy. Denne gangen leste jeg boka på norsk, noe som minner meg på at disse bøkene gjør seg best på engelsk. 
----
Og bøkene? Begge to er lånt på biblioteket.
----

2 kommentarer:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.