tirsdag 6. april 2010

Spennende krim: Se meg, Medusa

Se meg, Medusa er Torkil Damhaug første krim og kom ut i 2007.   

Axel Glenne driver en lukrativ legepraksis. Han er sønn av en krigshelt og lever et tilsynelatende harmonisk familieliv med kone og tre barn. Morgenen etter en tung nattevakt inntreffer det som skal komme til snu om på tilværelsen hans. En skygge fra fortiden dukker opp og vekker til live minnene om en tvillingbror han ikke har sett på mer enn tyve år. Samtidig treffer han en ung, kvinnelig legestudent og trekkes mot noe han har vansker med å motstå. Kort tid etter blir en kvinne funnet død i Nordmarka. Hun har skader som etter angrep av et stort rovdyr, og forbløffede politifolk finner bjørnespor rundt offeret. Mens saken etterforskes, blir nok en kvinne drept. Også hun synes å være revet opp av et rovdyr. Likheten mellom dødsfallene kan ikke være tilfeldig. Og det viser seg at Axel Glenne har en tilknytning til begge ofrene...

For meg er Damhaug et nytt bekjentskap, et bekjentskap som ble anbefalt av noen på jobben. Noen dager senere lå boka bare rett foran meg da jeg var innom Ark før ferien, og vel, da er ikke veien hjem lang. 

Damhaug sin krimdebut er spennende lesing. Av og til får jeg følelsen av at jeg står midt opp i all handlingen, i motsetning til de fleste romanerer der jeg observerer fra utsiden. Se meg, Medusa er ingen nyskapende krim. Men den klarer å holde på spenningen hele veien, karakterene er troverdige og det er vanskelig å legge fra seg boken. 

God underholdning med andre ord, og jeg vil ikke se helt bort fra at det snart kommer en omtale Damhaugs nyeste krim Døden ved vann her på bloggen!

2 kommentarer:

  1. Høres spennende ut! :) Skal legge den i ønskelista mi, hehe!

    SvarSlett
  2. Denne likte jeg også godt - leste ut hele på en kveld. Den hadde et bra plott og det var også veldig godt skrevet.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.