mandag 23. august 2010

66 grader nord av Siri Lill Mannes

I disse dager har jeg tendens til å ikke komme lengre enn til hylla med nyheter på biblioteket. På mitt siste besøk så plukket jeg Siri Lill Mannes sin krimdebut 66 grader nord og som er utgitt på Kagge Forlag. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk, jeg har hatt varierende hell med utgivelser på Kagge, men samtidig så fristet baksiden. I dette krimlandet må man lese de thrillerne som kommer...

Mary Moan skal holde et foredrag på oljemessen i Stavanger. Mary har gjennom sitt doktorgradsprosjekt funnet en ny metode for å finne olje og gass. Etter foredraget blir hun oppsøkt av en mann som har noe viktig å fortelle henne. De avtales å møtes senere på kvelden.  Samtidig blir Mary invitert til Polarhalvøya hvor det skal være et stort politisk toppmøte nettopp om olje og gass. 

Gard Vikholm er den hardbarkete (aldri før har det adjektivet passet bedre), topptrente soldaten som er kommet hjem fra Afghanistan på grunn av en sykdom. Han får i oppgave å observere toppmøte, som endre alt annet enn rolig. Med seg har han med seg etterretningsanalytikeren Sofie Bønes.

Siri Lill Mannes har skrevet en spennende roman, det skjer noe hele veien og det er få dødpunkter. Hun introduserer kanskje vel mange personer underveis, noe som gjør at handlingen blir litt overfladisk. Hovedpersonene er også derfor litt vanskelig å få tak i, uten at det gjør noe for spenningen, men gjør at de mangler dybde. Det blir i det hele tatt litt mye både her og der, noe som gir ett litt ujevnt inntrykk. Litt humor på slutten ble det da, Mannes skal ha pluss for pressekonferansen med statsministeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.