fredag 28. august 2009

Kniplingenes hemmelighet

Jeg ble litt nysgjerrig på denne boken da jeg leste om den på bloggen til Solgunn. Det første som gjorde meg nysgjerrig var at handlingen foregikk i Salem, det andre var dette med kniplingene, hvordan kan disse gamle gamle håndarbeidene skjule noe? Amerikanske Brunonia Barry debuterte med Kniplingenes hemmelig eller The Lace Reader som er originaltittelen.

Kniplingenes hemmelighet handler om Towner, eller Sophya, som vokste opp i en eksentrisk familie i Salem. Etter femten års fravær kommer hun tilbake til byen siden hennes kjære tante Eva blir meldt savnet. Tilbake i Salem møter Towner familiemedlemmer og en politimann som er over middels interessert saken.Det er flere i familien til Towner som leser folks skjebne i kniplinger. Også Towner har spesielle krefter - hun er tankeleser.

Å ha Salem som bakgrunn for en roman som dette er et sjakktrekk. Det hadde ikke fungert med hekser og "kalvinister" i andre amerikanske byer, men fordi de fleste av oss forbinder Salem med hekser så fungerer det. Og hvem skulle tro at man kan gjøre så mye ut av kniplinger...

Barry har skrevet en fin historie, men det blir litt for mye. Hun legger ikke alt i fanget på leseren, men hun passer på at vi får med oss alle detaljene to ganger! Selv om det er Towner som er hovedpersonen og forteller historien, så forlater vi nåtidens Towner en tredjedel ut i boken og vi går tilbake i tiden. Dette flyter ikke helt perfekt og er tidvis kjedelig.

Slutten derimot, den viser at Barry kan. Den er som et forrykende fyrverkeri og jeg holdt nesten pusten da jeg begynte å skjønne. Det vil si, det hele murrer i hodet mitt enda og jeg er ikke helt sikker på at jeg har skjønt alt enda...

God, lettlest bok!

Her kan dere lese Solgunn sin anmeldelse av samme bok!

1 kommentar:

  1. Jeg er så glad for at du har lest boka! Og det ser ut til at du var enig med meg. Slutten er jo så spesiell. Har sendt boka til mora til en venninne av meg, hun skal gi meg tilbakemelding om hva hun mener om slutten. Regner med at hun får lest den ferdig i løpet av helga. Regner med at hun også blir veldig overrasket over slutten :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.