fredag 9. april 2010

The Bookshop at 10 Curzon Street

Jeg er en brevskriver, så da jeg hørte om denne boken var jeg sjarmert før den lå i postkassa mi!

Nancy Mitford jobbet under 2.verdenskrig i bokhandelen da innehaveren Heywood Hill blir innkalt til militærtjeneste. I mange år etter krigen brevvekslet forfatteren Mitford og Hill. En del av de bevarte brevene er samlet i den sjarmerende boken The Bookshop at 10 Curzon Street med undertittelen Letters between Nancy Mitford and Heywood Hill 1952-73.

Jeg har aldri lest noe av Mitford, men ble første kjent med henne i en bok kjente kvinner som har levd i Paris.

Å lese brev som er skrevet mellom to venner er både utfordrende og interessant. Både Mitford og Hill har en skarp penn, de observerer, forteller og kommenterer. Brevene er relativt korte, men ikke nødvendigvis enkle. Nesten samtlige brev inneholder en god del referanser til personer, hendelser og bøker som går meg hus forbi.

Likevel så fryder jeg meg. Disse korte dialogene mellom de to forteller om dagliglivet til både en forfatter og en bokhandler. De forteller en historie om en to venner som er glade i hverandre, uten å være for personlig. Ikke minst deler de en genuin interesser i bøker...

Kan man ikke like denne boken?

NB! Bokhandelen som omtales, Heywood Hill, eksisterer fortsatt. Adressen er den samme - 10 Curzon Street i London, så da skulle vel en tur innom bokhandelen være på agendaen neste gang man er i London.

1 kommentar:

  1. Har hørt en del om denne og kjenner at jeg er litt nysgjerrig. Du er jo positiv, så kanskje jeg også skal sette den på leselista.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.