torsdag 3. november 2011

Madame de Staël av Kåre Tønnesson

I mai leste jeg en biografi.

Madame de Staël av Kåre Tønnesson.

Hva husker jeg?

Madame de Staël var bare et navn jeg hadde hørt om før jeg leste biografien. Hva hun egentlig var og hvorfor jeg egentlig burde vite noe om henne visste jeg ikke.

Yter jeg en bok rettferdighet når jeg skriver om den fem måneder etter at jeg leste boken? Kanskje er det det jeg gjør når jeg ser hva jeg husker.

For oss som har noen studiepoeng eller vekttall innen historie er Kåre Tønnesson et kjent navn. Den franske revolusjon er hans spesialområde.

Biografien om Madame de Staël er kanskje et overskuddsprosjekt fra Tønnesson. Man kan ikke skrive om Madame de Staël uten å skrive om Den franske revolusjon, Germaine de Staël sitt liv ble preget av hennes politiske holdning.

Hva husker jeg, egentlig?

Madame de Staël ble født 1766 og døde i 1817. Hun fikk en underlig oppdragelse. Hennes mor var opptatt av at den unge Germaine skulle være flink. Oppvokst i en priviligert familie var hun veldig knyttet til faren.

Ingen Staël sine bøker er oversatt til norsk, noen er oversatt til svensk. Pikenavnet var Necker, de Staël-navnet kommer fra hennes svenske ektemann.

Napoleon var ikke så begeistret for Madame de Staël, periodevis måtte hun bo i eksil. Ekteskapet med svensken havarerte, en periode bodde hun også i England.

Madame de Staël sier meg litt mer nå, jeg vet hvor jeg kan plassere henne. Perioden, geografien og hennes påvirkning i litteraturen og i det politiske liv, spesielt i Paris.

Boken om de Staël er omstendig, det er ingen lettvekter. Språket er veldig riktig, men ikke enkelt. Bakteppet for det hele er som sagt Den franske revolusjon og det er mange detaljer, veldig mange detaljer. Når man først kommer seg gjennom boken er den lærerik, men kanskje, men bare kanskje, er den for spesielt interesserte.
-----
Og boka? Kjøpt selv.
-----

5 kommentarer:

  1. Interessant med biografier!:) Har ikke lest så mye biografier,men har lyst å gjøre det.

    SvarSlett
  2. Jeg har hørt at biografilesing er en manneting.
    Hva tror du?

    SvarSlett
  3. @Nina C: Det er mange fine og mange interessante biografier, start gjerne med en hvor du er veldig nysgjerrig på den som får sitt liv utlevert:-)

    @Ingalill: Med fare for å tråkke alle kvinner på tærne, ja jeg tror det er en manneting. Kanskje det har noe med hvem som blir "portrettert" om man ser de biografiene som kommer ut i Norge??? Mange gamle grå menn som blir lest av grå menn? Jeg vet ikke, jeg har ingen statistikk for å bygge oppom dette. Jeg liker biografier, men leser sjeldent om biografier i bokbloggosfæren (som for det meste består av damer med noen hederlige unntak).

    SvarSlett
  4. Jeg tror det handler mye om hvem som blir biografert, ja. Jeg liker sjelden å lese biografier om nålevende mennesker/mennesker jeg vet en del om allerede. Da foretrekker jeg slike som Madame de Stäel-boken, litt ukjente mennesker som levde i et annet land i en annen epoke, hvor man lærer masse historie samtidig.

    SvarSlett
  5. Jeg liker også best å lese om personer som levde før i tiden, ofte synes jeg biografier kan være en interessant innfallsvinkel til historiske epoker.

    Av prinisipp leser jeg (nesten) aldri biografier om levende personer, og aldri om personer som har fotballstjerner i England og er yngre enn meg...

    Aller best liker jeg biografier om forfattere. Da jeg leste om Nancy Mitford tidligere i år gav det et ekstra perspektiv på romanene jeg har lest av henne, hun hentet mye inspirasjon fra sitt eget liv og sin egen krets.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.