onsdag 6. juli 2011

Barneselskapet av Agatha Christie (lydbok)

Vi ruller videre med Agatha Christie på øret...


Krimforfatteren Ariadne Oliver, som vi forøvrig også møtte i Kortene på bordet, er på besøk hos ei vennine. Venninen tar Oliver med i et barneselskap. I selskapet forteller en av pikene der om et mord hun var vitne til. Senere samme dag blir den samme piken funnet død. Snakket piken sant? Hvilket mord er det i så fall snakk om? En oppkavet Oliver må ta kontakt med sin gode venn Poirot.

Ved første øyekast virker mange av Agatha Christie sine bøker veldige like. Etter å ha hørt tre ganske kjapt etter hverandre blir jeg forundret over variasjonene.

Hallowe'en Party er originaltittelen på Barneselskapet. Romanen starter ganske rett på sak og er intrikat. Ikke bare må  Poirot finne ut hvilket mord er det er snakk, han må samtidig etterforske mordet på den unge piken. I tillegg er persongalleriet uvanlig stort, det var mange tilstede i barneselskapet.

Barneselskapet er en lydbok man lytter intenst til. Livredd for å gå glipp av detaljer som gjør at man kan finne løsningen før han som sitter ved siden av meg. Slutten var også uvanlig dramatisk, og ikke helt i vanlig Poirot-stil, men for all del. Vi vet hvem som er kongen.


Barneselskapet var den første lydboka med Kim Haugen. Bøker lest av Kim Haugen kommer jeg definitivt til å høre mer av. Han klarer å lage ganske så unike stemmer ut av de forskjellige karakterene. Og Poirot? Å være Poirot er tydeligvis vanskelig og sev ikk Kim Haugen sin stemme var jeg helt komfortabel med der. Hva er det med karakteren Poirot som gjør at det er så vanskelig å skape en troverdig stemme?
----
Og (lyd)boka? Lånt på biblioteket. 
----

8 kommentarer:

  1. Har denne boka og leste den for noen år siden og husker jeg sntes den var festlig. Ti små negerbarn er fremdeles min favoritt av A. Christie:)

    SvarSlett
  2. sss, jeg begynte å lese omtalen, og tenkte hmm, så kjent, helt til jeg, sløvt, tregt og kanskje på tide å legge seg, innså at, hei, det er jo den jeg sitter og hører på,
    - da lukket jeg øynene og avbrøt, har nemligen en cd igjen, og tviholder på spenningen.

    Min er på engelsk da, sikkert derfor jeg var så treg, garantert derfor!!

    SvarSlett
  3. Rufsetufsa: Det er en av mine favoritter også. Jeg liker best de som ikke har Poirot eller Miss Marple i seg.

    Ingalill: Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Jeg klarer ikke Agatha Christie på engelsk. Jeg har prøvd flere ganger, men det blir ikke riktig. Ting blir helt annerledes. Så jeg skjønner godt at du ikke skjønte at det var den jeg skrev om...

    SvarSlett
  4. Denne så jeg nettopp filmatiseringen av! Enig i at slutten er usedvanlig dramatisk til Poirot-bok å være, og jeg ble litt overrasket over den.

    For min del er jeg så overbevist om at David Suchet faktisk er Poirot på ordentlig at jeg aldri ville klart å tro på en annen stemme enn hans. Spesielt ikke en norsk stemme. Det går bare ikke.

    SvarSlett
  5. Min topp-fem-liste fra Agatha Christie:

    1) "Hvorfor spurte de ikke Evans?"
    2) "Mot ukjent mål"
    3) "N eller M?"
    4) "Miss Marples siste sak" (= "Sleeping Murder")
    5) "Evig natt" (svært utypisk A.C.!)

    Hun er forøvrig aller mest sjarmerende når hun legger inn diverse romantiske forviklinger i tillegg til selve krimhistorien, som i de to første og den fjerde av bøkene ovenfor.

    Hilsen
    Jonny :-)

    SvarSlett
  6. Line: Jeg lurer på om du er inne på noe der. David Suchet er Poirot (jeg kjenner han uansett ikke igjen om jeg ser han i andre filmer/serier). Det er i alle fall helt umulig å bli helt komfortabel de norske oppleserne når de skal være Poirot.

    Forøvrig går jeg litt i surr når det gjelder hvilke jeg har sett på film og ikke, hodet har skremmende lite lagringskapasitet på dette området.

    Jonny: Jeg har to favoritter og den ene er "hvorfor spurte de ikke evans"- Jeg liker også romantiske forviklinger. Men min all-time favoritt er "de kom til bagdad". Den handler om en ung jente som drar avgårde til Bagdad og blir innblandet i noen mystiske forviklinger. Og naturligvis er det kjærlighet inne i bildet. Fikk boken som tenåring og den appallerte sterkt til den eventyrlystne og romantiske delen av meg som tenåring. Ok, stryk det siste, det er vel slik i dag også:-)

    SvarSlett
  7. Ok, da er jeg også ferdig, men må innrømme jeg gikk glipp av nok smådetaljer til å falle av underveis. Den første Agathaboka jeg har både har hørt og lest i nyere tid.
    - men har sett flere på tv.

    Hvis dere mener han som er Poirot på ordentlig er han lille tykke er jeg med, slår av hvis det kommer noen andre, litt mer tilgivende på marple. I den engelske utgaven jeg leste her var han ikke framtredende i det hele tatt, såvidt oppleseren gadd slenge på litt franske endinger, er jammen ikke sikker når jeg tenker meg om.
    Det eneste minneverdige karakterutfallene var noe med ucomfy sko og litt bartemusing.

    Burde nok ha fulgt med bedre.

    SvarSlett
  8. Finnes det noen andre som prøver å være Poirot enn han lille, tykke? Jeg mener, det kan sannelig ikke være en ettertraktet rolle å spille i filmer.

    Ble ganske mange detaljer i denne lydboka ja, litt stress egentlig og vi hørte den siste timen ei stund etter resten og da hadde jeg glemt en del.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.