mandag 8. august 2011

An Empire of Ice: Scott, Shackleton, and the Heroic Age of Antarctic Science

Jeg hadde skrevet et innlegg. I hodet mitt. Før 22. juli. Men det blir feil å skrive det ned nå. Så jeg starter med begynnelsen. Varmen.

En varm sommer for en del år siden leste jeg meg gjennom det lokale bibliotekets polarlitteratur. Bok for bok. Pappa, som var vant til å se meg med variert litteratur mellom hendene, virket overrasket over dette utover sommeren. "Det er så varmt" svarte jeg da han spurte hvor min interesse for polfarere plutselig kom fra. "Så utrolig varmt - i bøkene er det i det minste kaldt."  I bøker kan man reise, bort fra varmen.


Min solømfintelige hud fikk meg derfor interessert i polarlitteratur, og siden det denne sommeren har vært gruelig varm var det på tide med en ny reise til kaldere områder. Jeg bestemte meg derfor for å høre lydboken An Empire of Ice: Scott, Shackleton, and the Heroic Age of Antarctic Science av Edward J. Larson.

Forfatter, historiker og foreleser Edward J. Larson har med denne boka satt seg som mål å frem betydningen av forskningen som skjedde på polferdene. Med Heroic Age of Antarctic Exploration menes tiden fra slutten av 1800-tallet til rundt 1920. Forskning er her et stort begrep og dekker alt fra tradisjonelle fagfelt som geologi og oseanografi til helse og utstyr på ferdene.

 Med blant annet utgangspunkt i Scott og Amundsens sitt kappløp og Shackleton sine turer, prøver Larson å bevise hvor mye mer britenes turer gav i form av forskning enn Amundsen sitt kjør. For all del, alle som har lest sin polarlitteratur vet hvor omstridt Amundsen var, men jeg har vondt for å kjøpe det svart/hvitt bildet Larson tegner.

 For 12 år siden jobbet jeg sammen med en del briter i et år. De var veldig opptatt av at Scott hadde tapt mot Amundsen - dette kom opp på de mest merkelige tidspunkt. Jeg, som på den tiden ikke hadde begynt med mine littærere polarferder, skjønte knapt hva de snakket om, men skrev meg bak øret at her var et ømt punkt.

Vi har tydeligvis alle våre ømme punkter. Ett av mine er tydeligvis sterk kritikk mot en omstridt landsmann.

An Empire of Ice: Scott, Shackleton, and the Heroic Age of Antarctic Science egnet seg ikke som lydbok. For meg ble det altfor mange detaljer, ustruktert hopping fra de forskjellige ekspedisjonene og mange navn. En del navn var ukjente og gjorde det derfor enda mer vanskelig å holde styr på.

Jeg tror det er lydboken. Om jeg noen gang kommer over papirutgaven kommer jeg definivt til å ta en nærmere kikk på den. Larson forteller interessant og om et tema som det er lite skrevet om.
----
Og (lyd)boka? Kjøpt selv på audible.co.uk
----

5 kommentarer:

  1. (hehe) til litterære poplarferder.
    Du får det til å høres normalt dagligdags ut, og det tror jeg ikke noe på, men det er sikkert bare fordi jeg er selvsentrert og begrenset og ikke makter skue over egen navle.

    MEN: Jeg så hele tv-serien som rekonstruerte Scott/Amundsen kappløpet. Lo flere ganger godt av hvor dumme engelskmennene var, ingen hunder, bare ski. Det var meget interessant og hele huset så det sammen. ' nå begynner et, kommer du ' osv osv.
    - sånn sett kan jeg skjønne ferdene -)

    Godt for Scott, hvis de fikk gode data og forskningsresultater ut av det, for fort gikk det ikke!

    SvarSlett
  2. Ha ha, jeg vet ikke helt hvor mindre selvsentrert det er å lese polarhistorie fordi det er varmt ute... :-)

    Serien var bra ja, og tilfeldighetene skulle ha det til i sommer at vi overnattet et natt på Fefor høifjellshotell (som definitivt har hatt sine glansdager), det var også der Scott testet sine motoriske kjøretøy foran den store turen da. Og vi vet jo hvordan det gikk...

    Forøvrig, jeg så en dokumentar (og leste en bok) om noen briter som hadde rekonstruert sabotasjeaksjonen på Rjukan. Eller egentlig tiden foran/etter aksjonen hvor de oppholdt seg på fjellet i lang tid. Det var også et norsk lag som brukte samme utstyret som på 40-tallet, mens britene hadde state of the art utstyr. Gikk ikke så bra for britene det heller....

    SvarSlett
  3. Fikk nå fryktelig lyst til å se den dokumentaren. En voldsom nasjonalistisk bris blåste plutselig gjennom rommet, men det er altså noe med engelskmenn som tror de skjønner seg på snø -))

    SvarSlett
  4. Husker mannen min snakket om denne boka - fascinerende historie . og jeg blir kald bare av å se omslaget på boka...brrrr...

    SvarSlett
  5. @Ingalill: Ja, men skulle jo tro at de lærte at de ikke kunne. Forfatteren og eventyren/overleveren/handymanen heter Ray Mears og boka heter The Real Heroes of Telemark: The True Story of the Secret Mission to Stop Hitler's Atomic Bomb. Dokumentaren heter mye av det samme, men jeg tror ikke den har undertittelen. Gikk på tv for en del år siden (og med tv menes nrk). Kom ut i 2003 og det stemmer nok da jeg husker at jeg kjøpte boka i julegave til pappa da jeg bodde i England høsten 2003.

    @Knirk: Ja, ikke sant - det er derfor polarlitteratur egner seg når det er varmt ute og man ikke liker varmen:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.