søndag 26. september 2010

Fugl Føniks - siste bok i trilogien Dødslekene

Jepp, da var den her. Fugl Føniks, eller Mockingjay som den heter på originalspråket, den siste boka om Katniss og Dødslekene. Den engelske utgaven kom 25. august og den norske utgaven kom i butikkene den 15. september. Jeg har lest og fordøyd. 

Som alltid anbefaler jeg deg å starte med den første boka i trilogien Dødslekene og deretter lese nummer to Opp i flammer

Jeg ble skikkelig positivt overrasket over den første boka, den var nervepirrende og til tider grusom. Om bok nummer to skrev jeg at vi mest ventet på bok nummer tre. Ikke det at den ikke var bra, men når eneren er såå god da er det vanskelig å leve opp til det nivået. 

Handlingen i Fugl Føniks er på to nivåer. Opprørerne kjemper nå mot de distriktene som er styrevennlige - og presidenten i Capitol. Katniss og hennes familie lever nå under jorden i distrikt nummer 13 hvor opprørne har sitt hovedkvarter. I tillegg kjemper Katniss en kamp med seg selv, kampen mellom Storm og Peeta, og ikke minst om hun skal være opprørernes sin maskot eller Spottekråke.

Om jeg var ambivalent til Katniss i Opp i flammer blir denne følelsen forsterket i Fugl Føniks. Kat har vært utsatt for mye. Hun har sår, både innvendig og utvending. Om nettene kommer marerittene, om dagen vandrer hun hvileløst rundt. Hun er sta og egenrådig, samtidig som hun prøver å beskytte sine nærmeste. Collins er realistisk i oppbyggingen av karakteren Katniss, det er ikke en svakhet i bøkene at jeg er ambivalent til Katniss, det er en av trilogiens største styrke. 

Det er krig i Katniss Everdeen sitt univers. Kat er ikke redd for å dø, jeg mistenker at hun av og til kanskje mener det hadde det vært det beste. Etter hvert som opprørerne kjemper som mot Capitol og president Snow blir kampscenene flere. Dessverre, og dette ødelegger litt, for Katniss ender altfor ofte (alltid?) opp på sykehus etter disse scenene. Det blir litt sånn, oi, så er vi der igjen, da... Men det er langt fra slik at boka er for snill, det er systemkritikk og dødsfall så grusomme at vi sent vil glemme. 

Trekantdramaet mellom Storm, Peeta og Kat er sentralt i boken. Kat kan ikke bestemme seg, en grusom hendelse gjør at hun tar et valg. Ble jeg overrasket over valget? Tjaaa, han - som- ble- valgt har alltid vært min favoritt, men jeg må bare spørre, måtte hun velge? 

 Og - jeg elsker epiloger!
------------
Andre bloggere har også skrevet om Mockingjay:
Christine leser
Migrating Coconuts
Julies bokbabbel
Lesehesten fra Sørlandet
Moshonista

8 kommentarer:

  1. Jeg har lest de to første og holder på med Fugl Føniks nå. Det går fort unna! Jeg kan trygt si at det er noe av det beste jeg har lest. Gleder meg til Dødslekene kommer på kino en gang i 2012 :D
    - Hilde (14 år)

    SvarSlett
  2. Jeg gleder meg også til filmen komme:-). Jeg har stor tro på denne filmatiseringen av den første filmen, med tanke på de kostymene de bruker innledningsvis i boka.

    Ja det er bøker som går fort unna:-)

    SvarSlett
  3. Noen som veit om den sangen: død manns tre? Fins den noe sted?
    Disse bøkene er utrolig bra. jeg har aldre vært en fan av å lese bøker, men denne boka klarer jeg ikke å holde meg unna. det er så spennende! Det er en trilogi som man må anbefale mangd lesere!

    SvarSlett
  4. jeg har netopp hørt ferdig den første boken, klarer ikke vente til jeg får høre mer. prøvde å lese boka, men det var faktisk lettere å leve seg inn i det med lydbok:)

    SvarSlett
  5. Jeg elsket denne boken og er enig med deg om alle sykehusbesøkene... Beskrivelsene i boka er så bra og man lever seg virkelig inn i den. Jeg gråt, grøsset og lo samtidig, den er så fantastisk bra skrevet! Gleder med helt sinnsykt til filmen kommer :D
    - I

    SvarSlett
  6. Jeg har lest 1 boken ca 4 ganger, og bok nr to holder jeg på med..(Dette blir den 2 gangen jeg leser Opp i flammer!) :)
    SÅ SYKT spennende! Gleder meg til mamma skal kjøpe Fugl Føniks til meg! :D
    -Mina^^

    SvarSlett
  7. jeg blei skuffa av "fugl føniks"
    den levde ikke opp til forventningene

    SvarSlett
  8. jeg likte fugl føniks

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.