onsdag 7. juli 2010

Brudereisen: Om å være sin egen lykkes smed

Holland 1954: Ada, Esther og Marjorie er tre unge kvinner som er på vei til New Zealand. KLM er med i et internasjonalt  flykappløp og har fylt opp flyet med unge kvinner som skal gifte seg på andre siden av kloden.

Om bord i flyet er også Frank de Roy. På selve turen stifter disse fire nærmere bekjentskap og livene deres som immigranter på ny jord flettes sammen.

Jeg har hørt mye om denne boken - og trodde den ville være litt lettere. I utgangspunktet var jeg ute et etter en god historie og ikke så mye refleksjon. Nå bød romanen både på refleksjon og en god historie, uten at jeg ble helt overbevist.

Historien veksler mellom nåtid og fortid. Frank er død og de tre kvinnene er på vei til begravelsen. Ada som giftet som med Derk, fordi hun måtte. Esther er Lady Esther og har gjort suksess med kjolene sine, om enn ikke i privatlivet, og Marjorie, den lykkelige husmoren med den største hemmeligheten.

En tanke som slo meg gjennom hele boken er hvordan den handler om hvor ansvarlig man er for å være sin egen lykkes smed. Paradokset er, at selv om man er sin egen lykkes smed, så vet man ikke hvilke veier livet vil ta.

Personene er interessante, forfatteren Marieke Van Der Pol skildrer de tre kvinnene og deres liv godt. Man får liksom aldri tak på de, de overrasker og til tider skuffer. Slik som de fleste menneskene.

Det som mangler i historien for meg drivet, det siste lille ekstra, som gjør at boken går fra å være god til veldig god.

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.