torsdag 17. juni 2010

Samfunnsfiende nummer to

Da jeg var yngre ville jeg bli dektektiv.

Det er kanskje ikke fritt for at jeg av og til ser ut av vinduet på kontoret mitt nå også og drømmer om noe mer spennende enn å være teknisk fotsoldat. Heldigvis (eller uheldigvis?) har man litterære skikkelser som Varg Veum som kan realitetsorientere drømmere.

Nick Diamond er kanskje en yngre utgave av Varg Veum, det var i alle fall en tanke som slo meg flere ganger under lesingen av Samfunnsfiende nummer to. Med et utgangspunkt som ikke tilhører glanssiden og en galgenhumor som kommer godt med i motbakker så er likhetene der.

Men for å starte med begynnelsen....


Nick Diamond bor sammen med sin bror Tim, innehaveren av detektivbyrået Diamond. Dessverre er ikke Tim en særlig god detektiv og når Tim blir fengslet må han klare seg selv. Problemet er at han er uskyldig, men ingen er interessert i høre på han. I stedet blir han plassert i en fengselscelle med Johnny Powers, samfunnsfiende nummer en og innehaver av informasjon som myndighetene gjerne vil ha tak i.

Samfunnsfiende nummer to er en klassisk spenningsroman, men med en uvanlig god og mørk humor til å være denne sjangeren. Selv når boka begynner å veldig spennende (for det blir den) så sitter man og småhumrer innimellom.

Boka sin originaltittel er Public Enemy Number 2. Det er ikke fritt for at jeg ofte blir irritert når jeg leser oversatte bøker, spesielt for barn og ungdom. Språket blir ofte anglifisert og bruken av apostrofer er mye høyere enn vanlig. Heldigvis, Samfunnsfiende nummer to er ikke preget av å være oversatt, språket er enkelt, men godt.

Boken er nummer to i en serie om detektivbyrået Diamond, altså brødrene Nick og Tim. Den første het Falkemalteseren og er som du sikkert skjønner oversatt til norsk. Skulle det komme flere bøker om brødrene Diamond i min retning så er det ikke fritt for at jeg kommer til å lese de også!

Jeg har lest Samfunnsfiende nummer to av Anthony Horowitz som en del av Cappelen Damm sin Bokbloggturné, i går skrev Staralfur om boka, i morgen er det Elikken som sier hva hun mener.

2 kommentarer:

  1. Høres spennende og morsom ut!

    SvarSlett
  2. Må huske å sjekke om vi har disse i samlingen vår når jeg er tilbake på jobb (er hjemme syk i dag). Forfatteren er jo ganske poppis blant de yngre leserene våre. Har vi dem ikke, skal jeg få dem bestilt. ;)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.