søndag 14. august 2011

Kom ikke uten begjær - 50 essays


Gammelbabylonsk trylleformular for å få en baby til å roe seg ned, fedre som uttroper seg selv til keisere og en selvhjelpsdialog mellom Zevs og Eros, hvor sistnevnte råder Zevs til å ikke forelske seg. Eros svarer "Å nei! Jeg vil ha hanky-panky, men jeg vil at det skal skje uten alt for mye prakk. Når det skjer, setter jeg deg fri".
Hvem har sagt at gamle, i noen tilfeller eldgamle, tekster er kjedelige?

I samlingen Kom ikke uten begjær har Thea Selliaas Thorsen samlet 50 essay om tekster. 37 av tekstene har tidligere blitt publisert i Morgenbladet. Med utgangspunkt i sin akademiske bakgrunn,i klassike fag, med blant annet doktorgrad i latin, tar Selliaas Thorsen oss med i en reise i en for meg ukjent litteratur.

Essayene er korte, rundt fire sider. I full fart og med et vidt spekter å ta av, introduserer Selliaas Thorsen oss for ukjente tekster. Noen forfattere er kjente, men for de aller fleste av oss er de fleste verkene og forfatterne som nevnes, har jeg knapt hørt om. Etter litt etterarbeid har jeg skjønt at det er flere jeg burde ha hørt om...

Lettleste er essayene, selv om forfatteren har en tendens til å ha veldig lange setninger. Essayene krydret med personlige anekdoter, som for det meste fungerer, men ved et tilfelle føler jeg det går over grensen for hva som er for privat. I tillegg, og dette er egentlig bare smårusk, det er ikke så mye jeg husker fra norsktimene fra skolen men jeg husker at det var fy-fy å starte setninger med "og" og "men". Det ødela litt at jeg etterhvert begynte å telle i essayene hvor mange setninger som startet med og...

Jeg ble nysgjerrig på alle disse tekstene og jeg tror det er det forfatteren vil. Samtidig håper jeg at neste gang vi hører fra Selliaas Thorsen så går hun mer i dybden - jeg gleder meg til å lese mer!
----
Og boka? Lånt på biblioteket.
----

3 kommentarer:

  1. Jeg tar meg i å lure på om jeg noen gang har lest et eneste essay(kanskje i en norsktime?). Merker at jeg ble nysgjerrig etter å ha lest din omtale, Karin.

    SvarSlett
  2. Denne fikk jeg lyst til å lese. Takk for tips!

    SvarSlett
  3. Anbefales, Heidi:-)

    Mari: Jeg har inntrykk at essay kan være så mangt egentlig. Ofte når man leser essay tar det litt tid å bli kjent memd stilen til forfatteren. Disse er forøvrig lettleste og det er en fin bok å lese litt i innimellom:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.